پروتئین وی چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

پروتئین وی چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

دریافت پروتئین بیشتر در رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن کمک کند. در این مقاله به انواع پروتئین و اینکه کدام برای کاهش وزن تاثیر بیشتری دارد اشاره شده است.

مهسا معروفی

نویسنده: مهسا معروفی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

19 خرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

19 خرداد 1399

3K

eye icon

پروتئین وی چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

احتمالا تا به امروز شنیده اید که دریافت پروتئین کافی می تواند باعث افزایش متابولیسم، کاهش اشتها و کمک به کاهش بافت چربی بدن در عین حفظ بافت عضلانی شود. در این مقاله می خواهیم ببینیم آیا این موضوع حقیقت دارد؟

شیک پروتئین چیست؟
نوشیدنی هایی که با افزودن آب یا شیر به پودر پروتئین تهیه می شوند شیک پروتئین نام دارند.
گاها ممکن است در ترکیبات آن ها از مواد دیگری نظیر انواع میوه ها، مغز ها و ... نیز استفاده شود.
معمولا اکثر افراد برای تامین نیاز روزانه ی خود به پروتئین نیازی به دریافت پودر پروتئین ندارند اما در صورتی که فرد به هر دلیلی مایل به افزایش دریافت پروتئین باشد مصرف شیک پروتئین می تواند گزینه ی خوبی باشد.

برخی از انواع پودر های پروتئین موجود در ایران شامل موارد زیر می شوند:
1. پروتئین وی: سریعا جذب می شود و پایه لبنیات دارد. حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری.
2. پروتئین کازئین: جذب آهسته و پایه لبنیات دارد. حاوی تمام آمینو اسید های ضروری.
3. پروتئین سویا: پایه گیاهی دارد و حاوی تمام آمینو اسید های ضروری است. همچنین حاوی ایزوفلاون های سویا می باشد که می تواند فوایدی برای بهبود سلامت فرد داشته باشد.
4. پروتئین برنج و پروتئین نخود.

بیشتر بخوانید: مقایسه ی مکمل های پروتئینی Whey موجود در بازار

کاهش اشتها
پروتئین می تواند با استفاده از دو روش باعث کاهش اشتها و گرسنگی شود.
1. افزایش هرومون های کاهش دهنده ی اشتها مانند GLP-1 ،PYY و CCK و همچنین کاهش هورمون گرسنگی گرلین.
2. پروتئین باعث ایجاد احساس پری معده به مدت طولانی تری می شود.

مثلا در یک مطالعه افزایش دریافت پروتئین روزانه از 15% کل کالری به 30 % کل کالری باعث شد افراد بدون اینکه قصدی بر کاهش دریافت کالری خود داشته باشند روزانه 441 کیلوکالری کمتر دریافت کنند و مهم تر اینکه بعد از پایان مطالعه (بعد از گذشت 3 ماه) به طور میانگین 5 کیلوگرم وزن کم کرده بودند!
نکته: با اینکه مصرف شیک پروتئین یکی از راه های مناسب افزایش پروتئین دریافتی می باشد با این حال دقت کنید که مصرف بیش از اندازه ی آنها بدون اینکه کالری آن را در رژیم غذایی خود محاسبه کرده باشید می تواند باعث افزایش کالری دریافتی شود، که همین امر می تواند در روند کاهش وزن تداخل ایجاد کند.
بنابراین در صورتی که قصد کاهش وزن دارید مصرف شیکی حاوی حداقل 20 گرم پروتئین می تواند برای کاهش اشتها کافی باشد.

افزایش متابولیسم
شیک هایی با پروتئین بالا می توانند باعث افزایش متابولیسم شوند، به این معنی که بدن شما روزانه مقدار کالری بیشتری خواهد سوزاند.
وقتی مصرف پروتئین با ورزش مقاومتی همراه باشد می تواند باعث افزایش مقدار عضله در بدن شود و هر چقدر توده ی عضلانی بدن بیشتر باشد فرد در طول روز کالری بیشتری می سوزاند.
همچنین پروتئین به دلیل مقدار انرژی ای که برای هضم و متابولیزه شدن لازم دارد مقدار کالری سوزانده شده را افزایش می دهد. به این مقدار کالری لازم برای هضم و جذب غذا اثر گرمازایی غذا یا TEF می گویند.

رژیم های پر پروتئین و کاهش وزن
محققان اعتقاد دارند رژیم های پرپروتئین می توانند باعث کاهش توده ی چربی به خصوص از ناحیه ی شکم شوند.
در یک مطالعه افرادی که 25% از کالری روزانه ی خود را از پروتئین ها تامین می کردند بعد از 12 ماه 10 % چربی شکمی بیشتری نسبت به افرادی که نصف این مقدار پروتئین می خوردند کم کردند.
علاوه بر این رژیم های کاهش وزن معمولا می توانند باعث کاهش بافت عضلانی بشوند که به دنبال آن متابولیسم نیز کاهش پیدا خواهد کرد و همین موضوع ممکن است یکی از دلایلی باشد که بلافاصله بعد از پایان رژیم و محدودیت کالری وزن شروع به بالا رفتن می کند!
یک رژیم پرپروتئین به همراه ورزش قدرتی می تواند با افزایش توده ی عضلانی از کاهش متابولیسم بدن جلوگیری کند. مدارک نشان می دهند مصرف روزانه ی یک شیک پروتئین به عنوان جزئی از یک رژیم کاهش وزن می تواند تا 3.5 برابر بیشتر باعث حفظ عضلات شود.

جلوگیری از بازگشت دوباره ی وزن
تاثیر پروتئین بر متابولیسم، اشتها و توده ی عضلانی می تواند باعث کاهش احتمال بازگشت وزنی که برای کاهش آن زحمت بسیار زیادی کشیده بودید شود.
یک مطالعه نشان داد افرادی که در طول رژیم کاهش وزن خود پروتئین بیشتری دریافت کرده بودند علاوه بر این که وزن بیشتری از دست دادند توانستند این وزن را بهتر از افرادی که پروتئین کمتری مصرف کرده بودند حفظ کنند. در واقع تنها 9% از وزن افرادی که رژیم پرپروتئین داشتند بعد از رژیم بازگشت در حالی که مقدار  این بازگشت در افرادی با رژیم معمولی 23% بود!

کدام نوع پروتئین برای کاهش اشتها بهتر است؟
انواع مختلف پروتئین تاثیرات متفاوتی بر بدن دارند.
برای مثال پروتئین وی سریع تر از کازئین جذب می شود و نسبت به کازئین به مدت کمتری فرد را سیر نگه می دارد.
یا یک مطالعه نشان داد افرادی که روزانه 56 گرم پروتئین وی استفاده می کردند 2.3 کیلوگرم چربی بیشتری نسبت به افرادی که همین مقدار پروتئین سویا دریافت می کردند کم کردند.
مطالعه ی دیگری نیز گزارش کرد پروتئین وی 3 برابر بیشتر از پروتئین سویا در حفظ توانایی ساخت عضله تاثیر دارد. اما مطالعات ضد و نقیض دیگری نیز در رابطه با اثر سیری و کاهش دریافت کالری بعد از مصرف پروتئین وی وجود دارند.

مقدار مصرف و عوارض احتمالی
در صورتی که برای اولین بار پودر پروتئین مصرف می کنید در ابتدا بهتر است با مصرف یک لیوان شیک پروتئین در روز شروع کنید.
جهت کاهش اشتها بهترین زمان مصرف قبل از وعده ی غذایی و یا حتی به عنوان جایگزین وعده ی غذایی می باشد.
در صورتی که قصد دارید شیک پروتئین خود را جایگزین وعده ی غذایی اصلی خود کنید بهتر است یک اسکوپ از پودر پروتئین خود را همراه با موز، شیر و مغز های دلخواه در میکسر بریزید تا مقدار ریزمغذی های بیشتری دریافت کنید.

* در صورتی که عدم تحمل لاکتوز داشته باشید ممکن است مصرف پودر های پروتئین عوارضی مانند نفخ، درد شکمی، گاز و اسهال برای شما ایجاد کنند. در این صورت می توانید مصرف پروتئین های با پایه لبنی را قطع کرده و به جای آن از پروتئین سفیده ی تخم مرغ، سویا یا انواع پروتئین گیاهی استفاده نمایید.

در ادامه چند نمونه محصول از دسته ی پروتئین های وی را معرفی می کنیم:

برای مشاهده محصولات بر روی نام آنها کلیک کنید.
ایزو وی دوبیس
پیور پروتئین PNC 
ایزو وی PNC
اشور وی APP Nutrition
دایت وی PhD
پروتئین وی پروفشنال سایتک 
پروتئین وی کمپلکس الیمپ

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )