11 خوراکی موثر در تقویت حافظه کودکان دبستانی

11 خوراکی موثر در تقویت حافظه کودکان دبستانی

در این مقاله از مجله داروکده فهرستی از چندین ماده غذایی را ارائه می دهیم که می تواند به تقویت مغز و به دنبال آن به بهبود تمرکز و تقویت حافظه کودک کمک کند.

نیلوفر هراتی

نویسنده: نیلوفر هراتی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

30 مرداد 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

30 مرداد 1402

19K

eye icon

11 خوراکی موثر در تقویت حافظه کودکان دبستانی

تغذیه نقش مهمی در رشد و عملکرد سالم مغز، به ویژه برای کودکان دارد. متخصصان اطفال بر این باورند که مغز در سال های اولیه تولد، سریعتر از هر زمان دیگری در زندگی فرد رشد می کند. غذا نقش مهمی در تقویت مغز و حافظه ایفا کرده و سوختی را برای رشد سالم بافت مغز فراهم می کند.

همانطور که کودک به رشد خود ادامه می دهد و به سن نوجوانی می رسد، مغز در قشر جلویی رشد کرده و عملکرد های اجرایی، حافظه و قدرت تصمیم گیری تکامل پیدا می کنند.

در این مقاله، فهرستی از چندین ماده غذایی را ارائه می دهیم که می تواند به تقویت مغز و به دنبال آن به بهبود تمرکز و تقویت حافظه کودک کمک کند.

شیر و لبنیات؛ تامین کننده ویتامین های موثر در تقویت مغز و حافظه

لبنیات منابعی غنی از پروتئین و ویتامین های B هستند که برای رشد بافت مغز، تولید انتقال دهنده های عصبی و ترشح آنزیم ها ضروری هستند. آنها همچنین سرشار از ویتامین D هستند که برای حفظ سلامت سیستم عصبی- عضلانی و چرخه زندگی کلی سلول های بدن انسان مهم است.

 

غذاهای دریایی؛ منابعی مغذی برای بهبود توانایی های شناختی کودکان

ماهی و غذاهای دریایی گزینه های غذایی عالی برای کودکان به شمار می روند. آنها منبع خوبی از پروتئین، اسیدهای چرب، روی، ید و مواد معدنی هستند. برای مثال، روی برای تولید سلول های عصبی و رشد کلی مورد نیاز است، در حالی که اسیدهای چرب امگا 3 به رشد طبیعی مغز کمک می کنند.

ید نیز برای تولید هورمون تیروئید مورد نیاز است که به تنظیم عملکرد سالم مغز کمک می کند. متخصصان تغذیه معتقدند که غذاهای دریایی مانند ماهی، منجر به بهبود توانایی شناختی در کودکان و نوجوانان می شوند. تحقیقات نشان می دهند که خوردن ماهی به دلیل محتوای بالای امگا 3 می تواند هوش و سلامت مغز را تقویت کند.

 

پرتقال؛ میوه ای خوش طعم برای تقویت مغز و حافظه

پرتقال به دلیل طعم دلچسبی که دارد یکی از مرکبات محبوب و مورد علاقه بچه هاست. افزودن پرتقال به رژیم غذایی کودک، سلامت کلی او از جمله سلامت شناختی را بهبود می بخشد.

پرتقال سرشار از فلاونوئیدهایی از جمله هسپریدین و ناریروتین است. مطالعات نشان داده اند که خوردن غذاها و نوشیدنی های غنی از فلاونوئید مانند پرتقال و آب پرتقال به افزایش فعالیت عصبی و جریان خون به مغز که در تقویت عملکرد شناختی مغز اثرگذارند، کمک می کنند.

پرتقال همچنین سرشار از ویتامین C است. این ویتامین برای رشد مناسب مغز و تولید انتقال دهنده های عصبی ضروری است. مطالعات بر روی بزرگسالان نشان می دهد که داشتن سطوح بهینه ویتامین C خون در مقایسه با کمبود آن، با عملکرد بهتر در تمرکز، تقویت حافظه، توجه، یادآوری، سرعت تصمیم گیری و تشخیص مرتبط است.

 

غلات سبوس دار؛ تامین کننده انرژی مورد نیاز مغز

غلات سبوس دار مانند جو و کینوا حاوی ویتامین B هستند که به کاهش التهاب در مغز کمک می کنند. ویتامین های گروه B همچنین در تولید انتقال دهنده های عصبی موثرند که برای شنوایی و شناخت کلی بسیار مهم هستند.

مغز نمی تواند بدون انرژی کار کند، درست مانند سایر اندام های بدن. 

غلات سبوس دار انرژی لازم برای مغز را فراهم می کنند و گلوکز را به آرامی در جریان خون آزاد می کنند. برخلاف سایر کربوهیدرات ها، این امر کودک شما را در طول روز از نظر ذهنی، بدون افزایش ناگهانی سطح قند خون، فعال نگه می دارد.

 

تخم مرغ؛ بهترین غذا برای تقویت حافظه کودک

تخم مرغ یکی از مغذی ترین غذاهایی است که کودکان می توانند بخورند، زیرا سرشار از ترکیباتی است که نقش کلیدی در رشد مغز و عملکرد شناختی آن ها دارد. این ماده غذایی ارزشمند، حاوی کولین، ویتامین B12، پروتئین و سلنیوم است.

 ماده کولین از جمله ترکیباتی است که در تولید استیل کولین که یک انتقال دهنده عصبی مسئول تنظیم حافظه، خلق و خو و هوش به شمار می رود، مورد نیاز است. علاوه بر این، کولین در سنتز DNA نیز نقش دارد. بنابراین جای تعجب نیست که مصرف کولین برای مدتی طولانی با بهبود عملکرد مغز مرتبط باشد. تحقیقات پزشکی مصرف کولین را با حافظه بهتر، پردازش و ظرفیت حفظ توجه مرتبط دانسته اند.

 

کاکائو؛ بهترین خوراکی برای تقویت حافظه کودکان

کاکائوی خام سرشار از ماده مغذی گیاهی به نام فلاونول است. فلاونوئیدهای موجود در پودر کاکائو در بهبود جریان خون و افزایش اکسیژن رسانی به مغز نقش داشته و منجر به بهبودی قابل توجه در وضعیت ذهنی و تمرکز کودکان می شوند.

کاکائو حاوی مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم، پتاسیم، آهن، مس و روی نیز هست. این مواد معدنی برای بهینه سازی عملکرد مغز، حافظه و حمایت از عملکرد صحیح سلول های عصبی بسیار مهم هستند. 

 

عدس؛ دانه ای کوچک اما مقوی برای مغز کودک

عدس سرشار از فولات و روی است که به ترتیب برای تقویت عملکرد شناختی مغز و رشد طبیعی دوران کودکی ضروری هستند. 

 

آجیل؛ خوراکی موثر در سلامت مغز

بادام، گردو، فندق و پسته سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب ضروری و بسیاری از مواد مغذی هستند که با بهبود عملکرد شناختی مرتبطند. این دانه های خوراکی همچنین حاوی ویتامین E، ویتامین های گروه B، آهن و روی هستند که برای عملکرد سالم مغز مهم بوده و به رشد و یادگیری کودکان کمک می کنند. به طور خاص، گردو که سرشار از آلفالینولنیک اسید (ALA) است، با سلامت مغز و کاهش فشار خون مرتبط است.

 

زردچوبه؛ ادویه تقویت کننده یادگیری در کودکان

زردچوبه نیز به دلیل اثرات مثبتی که بر مغز دارد به عنوان یک ادویه عالی در نظر گرفته می شود. زردچوبه در رشد مغز کودکان موثر بوده و به افزایش توانمندی یادگیری و تقویت حافظه کودکان دبستانی کمک می کند.

 

سبزیجات؛ سرشار از مواد مغذی مفید برای مغز

 شاید سخت باشد که فرزندتان را وادار به خوردن سبزیجات برگدار خود کنید، اما متخصصان اطفال اغلب والدین را تشویق می کنند که این سبزیجات مغذی را در رژیم غذایی کودکان بگنجانند، زیرا برای مغز مفید هستند. 

سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ و کاهو حاوی ترکیباتی مثل فولات، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین های E و Kهستند که از سلول های مغز محافظت می کنند. همانطور که سبزی های برگ دار به کاهش زوال شناختی در بزرگسالان کمک می کنند، در تقویت عملکرد سالم مغز در کودکان و نوجوانان نیز موثر هستند.

 

توت ها؛ میوه هایی خوش طعم و موثر در یادگیری کودکان

توت فرنگی، شاه توت و بلوبری حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که سیستم ایمنی و سلامت مغز را تقویت می کنند. توت ها حاوی فلاونوئیدها و ترکیبات گیاهی مفیدی به نام آنتوسیانین هستند. دانشمندان دریافته اند که آنتوسیانین ها از طرق مختلف برای مغز مفید هستند.

به عنوان مثال، آنها به افزایش جریان خون به مغز کمک کرده و باعث تولید سلول های عصبی جدید می شوند. آنها همچنین اثرات ضد التهابی دارند و در یادگیری و حافظه نیز اثرگذارند. به طور کلی، توت ها حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها هستند که با محافظت از سلول های سالم در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد، به سلامت مغز کمک می کنند. 

 

مصرف مکمل ها جهت تقویت رشد ذهنی کودکان

برخی از کودکان حتی با ترفندهای مختلف والدین نیز، تغذیه مناسبی نداشته و نسبت به خوردن بسیاری از خوراکی های مفید، رغبتی نشان نمی دهند. استفاده از مکمل های تقویت حافظه و تمرکز کودکان، یکی دیگر از راه های تقویت حافظه کودکان است که به نحو موثری سودمند واقع شده و به تقویت عملکرد مغز و بهبود توانایی های شناختی آن ها کمک می کند.

فوکوس پلاس کیدز

یکی از قرص های جویدنی با طعم توت فرنگی برای کودکان است که دارای انواع ویتامین ها، زینک و ترکیبات دیگری است که در تقویت و رشد بهینه مغز اثرگذارند. این قرص برای کودکان بالای 4 سال توصیه شده و در تقویت سیستم ایمنی نیز نقش دارد.

قطره دی اچ ای پلاس یوروویتال

این قطره برای کودکان بالای یکسال قابل استفاده بوده و به تامین ویتامین های A، E، D و امگا3 کمک می کند. قطره دی اچ ای پلاس با طعم توت فرنگی، در حفظ سلامت سیستم عصبی، استخوان ها و دندان ها نقش موثری دارد.

بایوکل کیدز سی تی آر

این شربت برای تقویت حافظه کودک طراحی شده و حاوی املاح و عصاره های گیاهی است. مصرف این مکمل، در افزایش تمرکز موثر بوده و استفاده از آن برای کودکان بالای یک سال توصیه می گردد. بایوکل کیدز سی تی آر طعم پرتقال داشته و فاقد شکر و گلوتن است.

شربت امگا3 پلاس یوروویتال

شربت امگا 3 یوروویتال برای کودکان بالای 2 سال قابل استفاده است و با تامین ویتامین ها و امگا3، به حفظ عملکرد صحیح مغز و هم چنین رشد ذهنی و جسمانی کودکان کمک شایانی می کند. 

شربت جینکوویتون

شربت جینکوویتون ترکیبی از چند نوع ویتامین و مواد معدنی به همراه جینکوبیلوبا است که به تقویت حافظه و افزایش تمرکز کودکان کمک می‌کند.

 

نتیجه گیری

گنجاندن ترکیبات مختلف و متنوع از جمله لبنیات، غلات، میوه ها و سبزیجات در برنامه غذایی کودک در خونرسانی به مغز و تقویت سلول های مغز موثر بوده و موجب تقویت توانایی های شناختی، بهبود کیفیت یادگیری و تقویت حافظه کودکان می گردد.

بنابراین در حالی که سعی می کنید این غذاها را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید، بهتر است از دستورهای غذایی مختلف برای کودک خود بهره بگیرید تا ظاهر و مزه خوراکی ها به نحوی باشند که در ترغیب کودک برای خوردن و آشامیدن آن ها موثر واقع شوند. در صورتی که فرزند شما به هر دلیلی مایل به خوردن یکسری از ترکیبات و خوراکی های سودمند نیست، می توانید برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه آنها از مکمل های توصیه شده استفاده نمایید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )