تاتو و عوارض جانبی آن

تاتو و عوارض جانبی آن

شاید شما هم برای تاتو کردن وسوسه شده باشید اما بهتر است قبل از این کار این مقاله رو مطالعه کنید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

06 خرداد 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

06 خرداد 1396

5K

eye icon

تاتو و عوارض جانبی آن

انجام تاتو از هزاران سال پیش مرسوم بوده است اما در دهه های اخیر به شدت رواج یافته و رو به افزایش است. درست است که با پیشرفت تکنولوژی وسایل انجام تاتو مجهز تر شده است اما به طور کلی روش انجام تاتو در واقع خراش هایی است که روی پوست ایجاد شده و با جوهر پر می شود. برداشتن تاتو کار بسیار دشوار و پر هزینه ای است بنابراین فرد قبل از انجام تاتو باید کاملا راجع به آن فکر کرده و سپس تصمیم بگیرد. تاتو می تواند منجر به واکنش های آلرژیک و عفونی گوناگونی در فرد شود که در این مقاله به چند مورد شایع آن اشاره می کنیم. 

واکنش های آلرژیک 
برخی از رنگ های تاتو به خصوص رنگ های زرد و قرمز می توانند سبب واکنش های آلرژیک شوند. مخصوصا هنگامی که محل تاتو در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد. در این حالت اطراف محل تاتو قرمز و متورم شده و یا دچار راش های پوستی می شود. این اتفاق ممکن است بلافاصله پس از انجام تاتو و یا حتی سال ها بعد رخ دهد. در صورت بروز این مشکل در مرحله اول از کرم های حاوی کورتیکواستروئید استفاده می شود. در صورتی که واکنش بیش از یک هفته طول بکشد و یا بدتر شود باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. 

واکنش به نور
برخی از انواع جوهرهای تاتو به نور به خصوص نور خورشید حساس هستند. رنگ زرد و در درجه بعد رنگ قرمز بیشترین حساسیت به نور را دارند. بنابراین در صورت وجود این رنگ ها در تاتو بهتر است آن را از تابش مستقیم نور به خصوص نور خورشید محافظت کنید. در صورت ایجاد واکنش در مرحله اول بهتر است کرم های حاوی استروئید و آنتی هیستامین مصرف کنید و در صورت عدم بهبود علائم پس از چند روز حتما به پزشک مراجعه کنید. 

بیشتر بخوانید: نور خورشید و اثرات مثبت و منفی آن

عفونت پوستی 
اگر فردی که تاتو را انجام می دهد به خوبی بهداشت را رعایت نکند و یا اینکه وسایل انجام تاتو آلوده بوده و یا به صورت مشترک برای چند نفر مورد استفاده قرار گیرد فرد دچار عفونت پوست می گردد. اگر پس از انجام تاتو پوست متورم، قرمز و حساس شد و یا دچار ترشحات چرکی بود حتما به پزشک مراجعه کنید. احتمالا پزشک مجبور به تجویز آنتی بیوتیک مناسب برای رفع مشکل می باشد. 

گرانولوما 
گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن با جوهر تاتو مثل یک عامل مهاجم رفتار کرده و شروع به جنگ با آن می کند و سلول هایی را برای جنگ با عامل مهاجم به آن ناحیه می فرستد. این سلول ها به محل تاتو رفته و کنار هم انباشته می شوند و یک برجستگی را به وجود می آورند که اصطلاحا به آن گرانولوما گفته می شود. در صورت ایجاد چنین مشکلی حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است آزمایشاتی را روی ضایعه انجام دهد تا سایر دلایل احتمالی را رد کند. این مشکل درمانی تخصصی دارد و پزشک گاهی اوقات مجبور به تجویز کورتون خوراکی و یا تزریقی می شود. 

کلوئید
کلوئید ها نواحی از بافت اسکار (جای زخم) هستند که روی پوست قرار دارند. این ضایعات می توانند از زیر تاتو شروع شده و گسترش یابند. کلوئید معمولا در خانواده به صورت ارثی مشاهده می شود و کسانی که پوست تیره ای دارند بیشتر در معرض آن هستند. درمان کلوئید در مرحله اول کورتیکواستروئیدها هستند اما معمولا پس از درمان و از بین رفتن ضایعه مجددا ایجاد می شود. اگر دچار کلوئید هستید و یا این مشکل در خانواده شما وجود دارد بهتر است از انجام تاتو اجتناب کنید. 

بیماری هایی که از طریق خون منتقل می شوند
سوزن های تاتو به طور مستقیم با خون فرد در ارتباط هستند. اگر سوزن ها یکبار مصرف نباشند و وسایل تاتو پس از هر بار استفاده به دقت ضدعفونی نشوند فرد در معرض انواع بیماری هایی که از طریق خون منتقل می شوند مانند هپاتیت B و C، کزاز و یا ایدز قرار می گیرد. نسبت به انتخاب فردی که برایتان تاتو را انجام می دهد وسواس به خرج دهید تا از رعایت اصول بهداشتی اطمینان حاصل کنید. سوزن های تاتو باید یکبار مصرف باشد و وسایل تاتو باید به دقت استریل شوند و فردی که تاتو را انجام می دهد از دستکش استریل استفاده نماید. 

مشکل در انجام MRI 
توجه داشته باشید که گاهی اوقات در صورت انجام MRI محل انجام تاتو دچار تورم و یا حتی سوختگی می شود. البته این اتفاق نادر است و اغلب اوقات MRI بدون هیچ مشکلی برای تاتو انجام می شود. بهتر است قبل از انجام ام آر آی از رادیولوژیست یا تکنسین دستگاه در مورد تاتو سوال کنید تا در صورت لزوم موارد احتیاط را برایتان توضیح دهد. 

مشکل پاک کردن تاتو
اگر تاتو باعث ایجاد عفونت و یا واکنش های آلرژیک شود و یا اگر فرد از آن تنفر پیدا کند مجبور به پاک کردن آن خواهد شد. در حال حاضر بهترین روش برداشتن تاتو استفاده از لیزر است. البته این کار دشوار و پرهزینه است. استفاده از لیزر برای پاک کردن تاتو به ندرت باعث ایجاد اسکار و یا جای زخم می شود اما معمولا باعث تغییر بافت پوست و یا رنگ آن به خصوص در کسانی که پوست تیره تری دارند می شود. گاهی اوقات این کار حتی باعث گسترش واکنش آلرژیک به سایر نقاط نیز می شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )