آدومدز، مکملی برای بهبود خلق و خو و احساس خوب

آدومدز، مکملی برای بهبود خلق و خو و احساس خوب

در این مقاله از مجله داروکده با مکمل آدومدز شرکت اشبال شیمی و اثرات مثبت آن آشنا شوید.

دکتر شیدا احمدی کولایی

نویسنده: دکتر شیدا احمدی کولایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 مهر 1401

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 مهر 1401

11K

eye icon

آدومدز، مکملی برای بهبود خلق و خو و احساس خوب

افسردگی از جمله اختلالات خلقی است که می‌تواند علاوه بر آسیب به سلامت روان، بر سایر ابعاد سلامت فرد از جمله سلامت جسمانی و سلامت اجتماعی نیز تاثیر منفی بگذارد. اصلی‌ترین علامت افسردگی، خلق و خوی ضعیف و عدم توانایی در لذت بردن است. علائم جسمی عمدتا شامل تغییرات اشتها و وزن، تغییرات خواب، عدم فعالیت و فقدان انرژی می‌باشد. علائم روانی نیز با احساس گناه بیش از حد، احساس بی ارزشی، عدم تمرکز، بلاتکلیفی و افکار مکرر مرگ یا خودکشی نمود می‌یابد.

افسردگی در بسیاری از کشورها یک مسئله بهداشتی مهم است به ویژه آن که در دهه اخیر در بسیاری از کشورهای صنعتی، استفاده از داروهای ضدافسردگی، 3 برابر شده‌است. در حال حاضر افسردگی، سومین مشکل سلامتی در کشور به شمار می‌رود و با توجه به شیوع بالا و بار قابل توجه آن بر فرد و نظام سلامت، پیشگیری و درمان این بیماری ضروری به نظر می‌‌رسد. یکی از راهکارهای پیشنهادی، استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای در کنار درمان‌های رایج به منظور مدیریت این بیماری می‌باشد.

با اقبال روز افزون استفاده از طب مکمل و درمان‌های غیر دارویی در میان عموم مردم، بهره گیری از مولکول طبیعی S-adenosylmethionine که به اختصار SAM-e نامیده می‌شود، مورد توجه قرار گرفته است. SAM-e در تمام سلول‌های زنده وجود دارد و در بدن انسان به عنوان اهدا کننده اصلی گروه متیل استفاده می‌شود. گروه متیل متصل به متیونین در SAM-e از نظر شیمیایی واکنش پذیر است و در متیلاسیون DNA، پروتئین‌ها، غشای فسفولیپیدی و نوروترانسمیترهای سروتونین، دوپامین و نور اپی نفرین نقش دارد.

این ترکیب در سال 1952 توسط دانشمند فقید ایتالیایی جولیو کانتونی کشف شد و در ابتدا به عنوان یک ترکیب برای درمان افسردگی معرفی شد، ولی در طول مصرف این محصول به فواید استفاده از آن در بهبود علائم آرتریت نیز پی برده شد. بیش از 30 سال است که SAM برای درمان شرایط روانپزشکی و پزشکی در اروپا و به ویژه در آلمان، اسپانیا و ایتالیا استفاده می‌شود. در ایالات متحده، پس از سال 1999 به عنوان یک مکمل غذایی بدون نسخه تحت قانون بهداشت و آموزش مکمل‌های تغذیه‌ای (DSHEA) شناخته شد و پس از آن، جهت بهبود خلق و خو و روحیه و همچنین محافظت از سلامت استخوان و مفاصل مورد استفاده قرار گرفته‌است.

ماده طبیعی اس آدنوزیل متیونین در غذا یافت نمی‌‌شود و بدن تمام میزان مورد نیاز خود را از اسید آمینه متیونین و آدنوزین تری‌ فسفات (ATP) تولید می‌‌کند. در شرایط عادی کمبود این ماده حس نمی‌شود، اما با افزایش سن، ابتلا به افسردگی و اختلالات کبدی و یا کمبود کوفاکتورهای ضروری در سنتز SAM-e مانند متیونین، فولات و یا ویتامین ب12، ممکن است کاهش سطح این ترکیب رخ دهد. در این حالت استفاده از مکمل‌های حاوی SAM-e توصیه می‌‌شود.

 

مکمل آدومدز شرکت اشبال شیمی حاوی 400 میلی گرم ترکیب اس-آدنوزیل ال-متیونین (SAM-e) در هر کپسول، با استفاده از مواد اولیه شرکت گنوسیس ایتالیا برای کمک به درمان افسردگی و بهبود خلق و خو طراحی شده‌است. adomeds علاوه بر اثرات فوق، در کمک به بهبود اختلالات کبدی، بهبود علائم آرتروز، بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به فیبرومیالژیا و بهبود اختلال عملکرد جنسی ناشی از مصرف برخی داروهای ضد افسردگی به کار می‌رود.

برای مشاهده و خرید آدومدز اینجا کلیک کنید.

مصرف کپسول آدومدز در موارد زیر می‌تواند مفید باشد:

- بیماران با علائم افسردگی خفیف
- مبتلایان به اختلال افسردگی ماژور (MDD)
- افراد مقاوم به درمان با داروهای ضد افسردگی و یا افرادی که قادر به تحمل عوارض مصرف این داروها نیستند.
- زنان دچار سندرم پیش از قاعدگی (PMS)
- افراد مبتلا به اختلال عملکرد جنسی ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی
- مبتلایان به فیبرومیالژیا
- افراد مبتلا به آرتروز
- افراد سالمندی که به طور طبیعی و با افزایش سن، در معرض کاهش سطح  SAM-e قرار دارند.

 

اثرات مصرف ادومدز در افسردگی بزرگسالان

مطالعات زیادی پیرامون اثربخشی مصرف اس- آدنوزیل متیونین در بهبود بیماران مبتلا به افسردگی وجود دارد. این ترکیب می‌‌تواند در تولید پیام رسان‌های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین، موثر باشد. نتایج مطالعات بر روی مبتلایان به اختلال افسردگی حاکی از این است که این ترکیب در مقایسه با برخی داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای و مهارکننده‌های بازجذب سروتونین افزون بر اثربخشی مطلوب، دارای عوارض جانبی کمتر و تحمل پذیری بهتر بوده‌است. همچنین، در مواردی که با صلاحدید پزشک از SAM-e در کنار داروهای تجویزی استفاده شده، اثرات درمانی بیش از هنگامی که تنها دارو مصرف شده، نمود یافته‌است.

بیشترین اثرگذاری SAMe در افسردگی با مصرف دوزهای روزانه 400 تا 1600 میلی گرم، نزدیک به شش هفته متوالی گزارش شده‌است. در صورت مشاهده عوارض جانبی، می‌توان مصرف را با دوزهای پایین آغاز نمود و بسته به شدت اختلال، به تدریج دوز مصرفی را افزایش داد.

 

اثرات مصرف آدومدز در اختلال عملکرد جنسی ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی

اختلال عملکرد جنسی یک عارضه جانبی شناخته شده مصرف داروهای ضدافسردگی است و به طور بالقوه بر پایبندی به داروهای ضد افسردگی تأثیر می‌گذارد. در افرادی که علیرغم بهبودی و کاهش علائم با مصرف برخی داروهای ضد افسردگی، به عنوان عارضه جانبی درمان، اختلال در عملکرد جنسی را تجربه می‌نمایند و یا در اشخاصی که به داروهای ضد افسردگی تجویزی پاسخ نمی‌دهند، مکمل‌های حاوی SAMe مانند آدومدز، می‌تواند به عنوان یک درمان کمکی در نظر گرفته شود. این فرآورده علاوه بر کمک به بهبود افسردگی در برخی جنبه‌های عملکرد جنسی نظیر برانگیختگی و نعوظ مردان اثرات مثبتی داشته است. بدین منظور، استفاده از 400 میلی گرم SAMe دو بار در روز و به مدت 2 هفته پیشنهاد می‌شود. پس از این مدت، می‌توان دوز مصرفی را برای 6 هفته دیگر به 2 نوبت در روز و هر بار 800 میلی گرم، افزایش داد.

 

اثرات مصرف آدومدز در افسردگی ماژور کودکان

اثرات مثبت مصرف  مکمل  SAMe در بهبود علائم اختلال افسردگی ماژور (MDD) کودکان در مطالعات محدودی گزارش شده‌است و بر همین اساس پاسخگویی به این سوال که "آیا می‌توان از مکمل‌های حاوی اس آدنوزیل متیونین نظیر آدومدز در کمک به درمان افسردگی کودکان استفاده کرد؟" دشوار می‌باشد.

برخی منابع معتبر با استناد به پژوهش‌های انجام گرفته و مطالعات بالینی، مصرف کوتاه مدت مکمل‌های حاوی SAM-e در کودکان را ایمن و فاقد عارضه برشمرده‌اند. در مقابل، برخی پایگاه‌های داده‌ای شناخته شده نیز استفاده از این ترکیب در کودکان را به علت نبود مستندات علمی کافی جایز نمی‌دانند.

برای پاسخگویی بهتر به سوال طرح شده، ذکر این نکته ضروری است که در اغلب مطالعات پیشین استفاده از SAM  به منظور درمان کودکان با دوز خوراکی 200 میلی‌گرم آغاز شده و استفاده از این دوز مصرفی حداقل تا یک هفته ادامه یافته است که این مقدار کمتر از 400 میلی گرم SAM-e بکار رفته در هر کپسول آدومدز است. بر این اساس و در نبود کارآزمایی‌های جامع، بهتر است استفاده از آدومدز در کودکان مبتلا به افسردگی تنها با تایید پزشک متخصص صورت گیرد.

مکمل آدومدز علاوه بر اثرات تایید شده در بالا بردن روحیه و خلق و خو و ایجاد احساس خوب و مقابله با افسردگی، می‌تواند در موارد دیگری نیز مفید باشد که در ادامه به برخی از این موارد می‌پردازیم.

 

اثرات مصرف adomesds 400 در آرتروز

نتایج حاصل از مطالعات پیشین نشان می‌‌دهد که مکمل‌های حاوی SAM-e علاوه بر اثرگذاری قابل مقایسه با برخی داروهای ضد التهاب مانند ناپروکسن، سلکوکسیب و یا پیروکسیکام، عوارض جانبی کمتری نیز نشان داده‌اند. افزون بر این در مطالعات حیوانی، از این ماده طبیعی نقش محافظتی از غضروف در برابر آسیب گزارش شده‌است. بر اساس تحلیل یافته‌ها، استفاده از دوزهای روزانه 200 تا 1200 میلی گرم اس-آدنوزیل ال-متیونین به عنوان جز اصلی آدومدز در مدیریت علائم افراد مبتلا به استئوآرتریت پیشنهاد می‌شود.

 

اثرات مصرف کپسول آدومدز در فیبرومیالژیا

به طور کلی درمان‌های فیبرومیالژیا شامل داروها و استراتژی‌های مراقبت از خود با تأکید بر به حداقل رساندن علائم و توانایی‌های عملکردی بیمار است. در نبود درمان تخصصی برای کنترل همه علائم، استفاده از انواع راهکار‌های درمانی می‌تواند جالب توجه باشد. بر همین اساس و با توجه به داده‌های حاصل از مطالعات، استفاده از مکمل‌های SAM-e می‌‌تواند به عنوان درمانی مکمل در مبتلایان به فیبرومیالژیا مطرح شود. مکمل‌های حاوی اس- آدنوزیل ال-متیونین با تسکین درد، کاهش نقاط ماشه‌ای، خشکی صبحگاهی، بهبود اختلالات خلقی و افسردگی در ارتقای کیفیت زندگی این بیماران موثرند. دوز پیشنهادی در کنترل علائم فیبرومیالژیا، 800 میلی گرم در روز  SAM-e به مدت 6 هفته می‌باشد.

اثرات مصرف آدومدز در اختلالات کبدی

شواهدی از کاهش سطوح SAM با پیشرفت بیماری‌های کبدی وجود دارد. اثرات مثبت استفاده از این ماده در مشکلات کبدی مانند کلستازیس بارداری، سیروز الکلی، کبدچرب غیر الکلی و همچنین پیشگیری از سرطان کبد مشاهده شده‌است. برای مشکلات کبدی، مقادیر معمول گزارش شده روزانه تا 1600 میلی گرم SAMe، در مقادیر تقسیم شده می‌باشد.

 

نتیجه گیری

با بررسی فرمولاسیون مکمل آدومدز شرکت اشبال شیمی و با تحلیل داده‌های حاصل از مطالعات بالینی بر روی SAM-e به عنوان جز اصلی آن، می‌توان گفت که این مکمل دارای اثرات مثبتی در بهبود خلق و خو و کمک به درمان افسردگی، بهبود اختلال عملکرد جنسی ناشی از مصرف داروهای ضدافسردگی، بهبود کیفیت زندگی و کاهش درد مبتلایان به آرتروز و فیبرومیالژیا می‌باشد. آنچه باید به آن تاکید شود این است که استفاده از این فرآورده در افراد مصرف کننده داروهای ضد افسردگی، نباید بدون نظارت پزشک انجام گیرد.

 

 

منابع
Sharma A, Gerbarg P, Bottiglieri T, Massoumi L, Carpenter LL, Lavretsky H, Muskin PR, Brown RP, Mischoulon D; as Work Group of the American Psychiatric Association Council on Research. S-Adenosylmethionine (SAMe) for Neuropsychiatric disorders: A Clinician-Oriented Review of Research. J Clin Psychiatry. 2017 Jun;78(6):656-67.
di Padova C. S-adenosylmethionine in the treatment of osteoarthritis. Review of the clinical studies. Am J Med. 1987 Nov 20;83(5A):60-65.
Maccagno A, Di Giorgio EE, Caston OL, Sagasta CL. Double-blind controlled clinical trial of oral S-adenosylmethionine versus piroxicam in knee osteoarthritis. Am J Med. 1987 Nov 20;83(5A):72-7.
König B. A long-term (two years) clinical trial with S-adenosylmethionine for the treatment of osteoarthritis. Am J Med. 1987 Nov 20;83(5A):89-94.
Soeken KL, Lee WL, Bausell RB, Agelli M, Berman BM. Safety and efficacy of S-adenosylmethionine (SAMe) for osteoarthritis. J Fam Pract. 2002 May;51(5):425-30. 
Rutjes AW, Nüesch E, Reichenbach S, Jüni P. S-Adenosylmethionine for osteoarthritis of the knee or hip. Cochrane Database Syst Rev. 2009 Oct 7;2009(4):CD007321.
Lu SC. S-Adenosylmethionine. Int J Biochem Cell Biol. 2000 Apr;32(4):391-5.
Wilson A. S-Adenosyl Methionine (SAMe) for Depression in Adults. Issues Ment Health Nurs. 2019 Aug;40(8):725-726. 
Dording CM, Mischoulon D, Shyu I, Alpert JE, Papakostas GI. SAMe and sexual functioning. Eur Psychiatry. 2012 Aug;27(6):451-4.
Mora SI, García-Román J, Gómez-Ñañez I, García-Román R. Chronic liver diseases and the potential use of S-adenosyl-L-methionine as a hepatoprotector. Eur J Gastroenterol Hepatol. 2018 Aug;30(8):893-900.
Mato JM, Lu SC. Role of S-adenosyl-L-methionine in liver health and injury. Hepatology. 2007 May;45(5):1306-12.
Mato JM, Martínez-Chantar ML, Lu SC. S-adenosylmethionine metabolism and liver disease. Ann Hepatol. 2013 Mar-Apr;12(2):183-9.
Jacobsen S, Danneskiold-Samsøe B, Andersen RB. Oral S-adenosylmethionine in primary fibromyalgia. Double-blind clinical evaluation. Scand J Rheumatol. 1991;20(4):294-302.
avoni A, Jeracitano G, Cirigliano G. Evaluation of S-adenosylmethionine in secondary fibromyalgia: a double-blind study. Clin Exp Rheumatol. 1998 Jan-Feb;16(1):106-7. 
O'Malley PG, Balden E, Tomkins G, Santoro J, Kroenke K, Jackson JL. Treatment of fibromyalgia with antidepressants: a meta-analysis. J Gen Intern Med. 2000 Sep;15(9):659-66. doi: 10.1046/j.1525-1497.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )