رپورتاژ- EPA و مفاصل

رپورتاژ- EPA و مفاصل

EPA تاثیرات مثبتی بر مفاصل می گذارد. با مطالعه این مطلب در این باره بیشتر بخوانید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

04 تیر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

04 تیر 1396

4K

eye icon

رپورتاژ- EPA و مفاصل

با افزایش سن و فعالیت فیزیکی، به مرور مفاصل بدن دچار درد و ناراحتی شده، که ممکن است درصورت عدم پیگیری ایجاد آرتروز نماید. ارتروز یک بیماری التهابی با کاهش میزان غضروف مفاصل و کاهش میزان حرکت مفاصل همراه می باشد. استفاده از مواد مغذی مناسب می تواند تاثیر بی نظیری در ایجاد مفاصلی آرام در افراد مبتلا به آرتروز، داشته باشد. مواد مغذی که کمک به ساخت مایع بین مفصلی، غضروف و کلاژن کمک کرده همراه با مواد مغذی کاهنده التهاب و مواد مغذی حافظ تراکم مناسب استخوان، می تواند در این افراد بسیار مفید باشد.

پزشکان از دسته ای دارویی با نام NSAID مانند ایبوپروفن، سلکسیب، ملوکسیکام و ... برای کنترل ارتروز استفاده می نمایند. که این دارو ها از آمینواسیدی موجود در امگا 6 به نام اراراشیدونیک اسید مشتق شده اند. با اینکه این داروها اثرات بسیار مناسبی در کنترل آرتروز دارند، عوارض جانبی نامناسبی مانند عوارض گوارشی و قلبی نیز در مصرف طولانی مدت از خود نشان می دهند. از دیگر روش ها می توان به فیزیوتراپی و جراحی اشاره نمود. مصرف میزان کافی روغن ماهی در کنار ویتامین ها و موادمعدنی شامل منیزیم و ویتامین D، می تواند در کاهش التهابات آرتروز و متعاقب آن کاهش درد و محافظت از غضروف و مایع بین مفصلی، مفید باشد. توصیه اول برای داشتن مفاصلی سالم استفاده مناسب از اسید های چرب است. مصرف ماهی که منبع غنی از امگا 3 و اسید چرب EPA است، می تواند در کاهش التهاب بسیار موثر باشد. لازم به ذکر است که ماهی آزاد از ماهی پرورشی بخاطر داشتن سطوح بالاتر EPA نسبت به اراشیدونیک اسید، بیشتر توصیه می شود. سطوح بالای اسیدچرب اراشیدونیک اسید موجود در امگا 6 باعث تشدید التهاب می شود. در عین حال سطوح بالای EPA می تواند باعث کاهش میزان التهاب گردد. EPA با چند سیستم می تواند در آرتروز موثر باشد.

بیشتر بخوانید: EPA و سلامت قلبی عروقی

اول، EPA در بدن انسان به ماده ای شبیه به هورمون به نام پروستاگلاندین تبدیل می شود که پروستاگلاندین های ساخته شده از EPA اثرات ضد التهابی خوبی دارند.

دوم، افزایش میزان EPA در بدن می تواند باعث کاهش میزان اراشیدونیک اسید شود، که در نتیجه عوارض التهابی اراشیدونیک اسید را کم می کند.

سوم، EPA بسیار شبیه به داروهای NSAID، اشاره شده در بالا، اثر می کند و عوارض جانبی این داروها را ندارد. دریافت دوز مناسب از EPA خالص می تواند مفاصل آرامی را برای شما به ارمغان بیاورد. طبق مطالعات اخیر اگر EPA به همراه اسید چرب دیگری به نام GLA به فرد ارائه شود، این دو ماده اثرات یکدیگر را تشدید و کامل می کنند. GLA به میزان کافی در روغن primrose وجود دارد.

مواد مغذی دیگری مانند ویتامین D، کلسیم، منیزیم، زینک نیز می توانند اثرات مثبتی در کنترل آرتروز داشته باشند. وجپا انتخاب خوبی برای کنترل آرتروز، درد مفاصل و تأمین EPA مورد نیاز بدن است.

برای مشاهده و خرید مکمل وجپا اینجا کلیک کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )