آشواگاندا و اضطراب

آشواگاندا و اضطراب

حتما اضطراب را تجربه کرده اید و دنبال راهی برای خلاصی از استرس و اضطراب خود بوده اید. به شما پیشنهاد می کنم این مقاله را بخوانید.

مهسا معروفی

نویسنده: مهسا معروفی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 بهمن 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 بهمن 1398

23K

eye icon

آشواگاندا و اضطراب

مقدمه

با وجود زندگی مدرن و افزایش روز افزون استرس کاری و یا مشغله های فکری، درصد بسیاری از افراد به فکر مصرف مکملی برای کاهش سطح استرس خود می باشند. در این بین، یکی از مکمل های پیشنهادی حاوی ترکیب آشواگاندا خواهد بود.

گیاه آشواگاندا چیست؟

آشواگاندا (با نام علمی Withania somnifera) یکی از گیاهان بسیار کهن در طب هندی محسوب می شود. بیشتر از 3000 سال است که از این گیاه به عنوان یک راه درمانی برای کاهش استرس، افزایش سطح انرژی و بهبود تمرکز استفاده شده است. آشواگاندا یک واژه ی سانسکریتی به معنا "بوی اسب" است که هم به دلیل بوی خاص این گیاه و هم به دلیل افزایش سطح انرژی که ایجاد می کند بر روی آن گذاشته شده است.

مزایای مصرف آشواگاندا برای سلامتی

از فواید مهم مصرف عصاره گیاه آشواگاندا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تاثیر مصرف آشواگاندا بر کاهش سطح کورتیزول بدن
کورتیزول که به عنوان هورمون استرس نیز شناخته می شود در پاسخ به شرایط تنش زا و یا افت قندخون شدید از غدد آدرنال ترشح می شود. متاسفانه در برخی موارد سطح هورمون کورتیزول تا حدی بالا می رود که باعث بالا رفتن قند خون و تجمع چربی در ناحیه ی شکم می شود.
مطالعات نشان داده اند آشواگاندا می تواند سطح کورتیزول را کاهش دهد.
در یک مطالعه که بر روی افرادی با سطح استرس بالا انجام شده بود آنهایی که از مکمل آشواگاندا استفاده کرده بودند در مقایسه با افرادی که این مکمل را نخورده بودند کاهش بیشتری در سطح کورتیزول داشتند!

تاثیر آشواگاندا در کاهش استرس و اضطراب
یکی از شناخته شده ترین تاثیرات آشواگاندا همین مورد است! یک مطالعه بر روی موش ها نشان داده بود این گیاه می تواند مسیر های استرس در مغز را از طریق تنظیم سگنال های شیمیایی سیستم عصبی مسدود کند! تعدادی مطالعه ی انسانی نیز نشان داد مصرف این مکمل در افراد دچار استرس شدید می تواند موثر واقع شود، در حدی که گروهی که آشواگاندا مصرف کرده بودند کاهش 69 درصدی در سطح استرس خود گزارش کردند!
می تواند باعث افزایش سطح تستوسترون و بهبود نازایی در مردان شود.
مطالعات نشان داده اند مصرف آشواگاندا می تواند باعث افزایش سطح تستوسترون و افزایش حرکت و تعداد اسپرم ها شود. همچنین سطح آنتی اکسیدان خون مردانی که از این مکمل استفاده کرده بودند بالا رفته بود.
این اثر آشواگاندا باعث شده است از این گیاه در مکمل های تقویت جنسی نیز استفاده شود.
می تواند باعث کاهش التهاب شود.
مطالعات نشان داده اند آشواگاندا می تواند باعث کاهش سطح CRP که (یک شاخص التهابی در بدن است) شود. ادعا می شود این گیاه می تواند عملکرد سلول های کشنده ی طبیعی را افزایش دهد، این سلول ها جزء دسته ی سلول های ایمنی طبقه بندی می شوند که وظیفه ی مبارزه با عفونت و سالم نگه داشتن بدن را برعهده دارند.

از دیگر خواص گیاه آشواگاندا

همچنین چندین عملکرد برای آشواگاندا عنوان شده است که شواهد کافی برای آن ها در دسترس نیست، اما در چندین مطالعه ی حیوانی یا انسانی دیده شده اند:

1. ممکن است اثر ضدسرطانی داشته باشد

2. تری گلیسرید و کلسترول را کاهش دهد

3. باعث بهبود عملکرد مغز به خصوص افزایش حافظه شود.

بیشتر بخوانید: برای رفع اضطراب چه بخوریم

چه کسانی نباید آشواگاندا مصرف کنند؟
• زنان باردار و شیرده
• افرادی که مبتلا به بیماری خود ایمنی هستند یا داروی سرکوب کننده ی سیستم ایمنی استفاده می کنند: آرتریت روماتوئید، لوپوس، هاشیموتو و دیابت نوع 1
• افرادی که داروهای آرامبخش بنزودیازپینی مصرف می کنند: کلنازپام، دیازپام، لورازپام و ...
افراد مصرف کننده ی فنوباربیتال و زولپیدم
• همچنین این مکمل ممکن است باعث کاهش قند خون و فشارخون شود، بنابراین اگر درحال حاضر از قرص های کاهنده ی قند و فشار خون استفاده می کنید احتمال دارد لازم باشد پزشک دوز داروهایتان را تغییر دهد.
•افرادی که برای اختلال تیروئیدی خود دارو استفاده می کنند نیز باید در استفاده از این گیاه محتاط باشند چون ممکن است این گیاه باعث افزایش سطح هورمون های تیروئیدی شود.

کدام مکمل ها حاوی آشواگاندا می باشند؟

یرای مشاهده محصولات بر روی نام آنها کلیک کنید.
لینورمیا 
کالم انرژی 
زینگا لایف 
اهورا اکتی لایف
ویگورمن
کانت بوست 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )