ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای افراد مسن

ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای افراد مسن

افراد در هر سنی به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند. اما سالمندان نیازمند توجه ویژه ای هستن. در این مقاله ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز سالمندان ذکر شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

28 فروردین 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

28 فروردین 1398

2K

eye icon

ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای افراد مسن

ویتامین ها و مواد معدنی ریز مغذی هایی هستند که برای سلامت انسان لازم و ضروری هستند. افراد در هر سنی به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند. بهترین روش تامین ویتامین های مورد نیاز بدن رعایت یک رژیم غذایی مناسب و حاوی ویتامین ها می باشد. یک رژیم غذایی مناسب حاوی میوه ها و سبزیجات، لبنیات کم‌چرب، مایعات فراوان، روغن های سالم، پروتئین های مفید و غلات کامل است. هر کدام از این مواد غذایی تامین کننده نوعی از ویتامین ها یا مواد معدنی هستند.

بر طبق مشاهدات صورت گرفته بسیاری از افراد مسن رژیم غذایی مناسبی ندارند. این مسئله علل متفاوتی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
-کمبود اشتها
-مشکل در جویدن غذا
-مشکلات اقتصادی
-مشکل در تهیه مواد غذایی مناسب و تازه

با بالا رفتن سن سیستم های مختلف بدن ممکن است به خوبی کار نکنند و بنابراین مواد معدنی ضروری سخت تر به بدن برسد. افراد مسن اشتهای کافی برای خوردن انواع غذاها ندارند. همچنین این افراد اغلب به دلیل مشکلات دندان‌ها در جویدن غذا مشکل دارند. از طرفی برخی از افراد مسن بودجه محدودی دارند که باعث می‌شود نتوانند مواد غذایی لازم را خریداری کنند و یا اینکه با وجود داشتن بودجه کافی تهیه و خرید این مواد برایشان دشوار است. تمام این عوامل به اضافه سایر مشکلات احتمالی باعث می شوند که ویتامین ها و مواد معدنی کافی به بدن آنها نرسد و سلامت آنها به خطر بیفتد. در چنین مواردی استفاده از مکمل های حاوی ویتامین ها و مواد معدنی یک راهکار مناسب می باشد. این مکمل ها می توانند تا حدودی این مشکل را برطرف کنند.

نکته قابل توجه این است که مکمل های حاوی مولتی ویتامین باید به اندازه مناسب مصرف شوند و از مصرف بیش از حد مجاز آنها باید پرهیز شود. مثلا ویتامین A  یکی از ویتامین های لازم و ضروری برای سلامت چشم ها، پوست و سیستم ایمنی می باشد. اما از طرفی مصرف بیش از اندازه مجاز آن می‌تواند خطرناک باشد و فرد را دچار عوارض ناخواسته کند. مقادیر بیش از حد مجاز ویتامین A می تواند باعث تهوع، سردرد و برخی علائم دیگر ‌شود. به دلیل  اینکه ممکن است افراد مسن مجبور به استفاده از چند نوع مکمل باشند لازم است محتویات این مکمل ها به دقت مورد توجه قرار گیرند تا مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی از حد مجاز تجاوز نکند. بهتر است سعی کنید مولتی ویتامینی را برای این افراد در نظر بگیرید که حاوی تمام انواع ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای آنها باشد.

در صورت هر یک از موارد زیر لازم است قبل از مصرف هرگونه مکمل ویتامین با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
-مصرف بیش از یک نوع مکمل
-مصرف نوعی مکمل به عنوان دارو
-مصرف مکمل ها همزمان با داروهای تجویزی پزشک یا داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک

افراد مسن به چه ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند؟
همان گونه که قبلا ذکر شد همه افراد در هر سنی به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند ولی دلیل این نیاز ممکن است در سنین مختلف متفاوت باشد. مثلاً کلسیم در سنین رشد برای نوجوانان لازم است تا به رشد استخوانی آنها کمک کند. اما در افراد مسن کلسیم باید برای پیشگیری از پوکی استخوان مصرف شود. علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی افراد مسن ممکن است نیاز به مصرف برخی از آنزیم ها، آمینواسیدها و محصولاتی مانند پروبیوتیک ها نیز داشته باشند. تعیین نوع ویتامین و مواد معدنی ضروری برای افراد مسن بستگی به نوع تغذیه آنها و وضعیت سلامت عمومی آنها دارد. اما تقریبا تمام افراد مسن به مواد زیر نیاز دارند و لازم است حتما این آنها را مصرف کنند.

کلسیم
کلسیم یک ماده معدنی بسیار ضروری برای بدن است بسیاری از اعمال حیاتی بدن به کمک کلسیم انجام می‌پذیرد. در افراد مسن علاوه بر این ها وجود کلسیم برای استحکام استخوان ها نیز لازم و ضروری است. مصرف مکمل‌های حاوی کلسیم مانع از بروز استئوپروز یا پوکی استخوان می‌شود. پوکی استخوان از مشکلات شایع و خطرناک در افراد مسن می باشد که می تواند منجر به از دست دادن توانایی حرکت فرد شود. بنابراین بهتر است افراد مسن مکمل کلسیم مصرف کنند.

ویتامین D
این ریز مغذی که توسط بدن و به کمک نور خورشید ساخته می شود به جذب کلسیم و فسفر کمک کرده و بنابراین برای سلامت دندانها و استخوانها بسیار لازم و ضروری است. بدن افراد مسن اغلب قادر به تولید ویتامین D  کافی نمی باشد بنابراین آنها باید برای پیشگیری از پوکی و شکستگی استخوان ها حتما مکمل حاوی ویتامین D مصرف کنند.

برای خرید و مشاهده مکمل های ویتامین D اینجا کلیک کنید.

ویتامین B12
ویتامین B12 یک ویتامین ضروری برای سلامت گلبول های قرمز خون و سلول های عصبی است. بالا رفتن سن باعث می‌شود بدن نتواند به خوبی ویتامین B12 موجود در غذاها را جذب کند. بنابراین افراد بالای 50 سال لازم است ویتامین B12  را از طریق مکمل ها و یا مواد غذایی غنی شده در کنار سایر منابع غذایی ویتامین B12 مصرف کنند. در واقع افراد بالای 50 سال لازم است علاوه بر مصرف غذاهای غنی شده از ویتامین B12 مانند گوشت قرمز و لبنیات کم چرب و ماهی از مکمل های حاوی ویتامین B12 نیز استفاده کنند.

فولات
فولات برای پیشگیری از کم‌خونی لازم و ضروری است. اسفناج، لوبیا، نخود، پرتقال و برخی از غلات غنی شده از منابع فولات هستند. به دلیل اینکه افراد مسن ممکن است به مقدار کافی از این مواد استفاده نکنند بهتر است از مولتی ویتامین های حاوی فولات استفاده کنند.

ویتامین B6
ویتامین B6 به متابولیسم بدن کمک کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. این ویتامین در غلات غنی شده، محصولات حاوی سویا، گوشت و غلات کامل وجود دارد و در مکمل‌های مولتی ویتامین نیز موجود می باشد.

ویتامین C
مشهورترین منبع غنی شده ویتامین C که همه افراد می شناسند پرتقال است. اما فلفل دلمه ای و برخی از سبزیجات نیز حاوی ویتامین C بالایی هستند. این ویتامین در سنین بالا به پیشگیری از آب مروارید چشم یا کاتاراکت کمک کرده به بهبود زخم ها نیز کمک می‌کند و علاوه بر این ها خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان ها را نیز کاهش می دهد.

منیزیم
منیزیم یکی از مواد معدنی ضروری است. از مهمترین کارهای منیزیم تنظیم فشار خون وسطح قند خون است. علاوه بر این منیزیم برای سلامت استخوان ها نیز بسیار مفید است. منیزیم را می‌توان از طریق مصرف مغزها ،اسفناج و فرآورده‌های لبنی تامین کرد. متخصصین هنوز به درستی به کارایی منیزیم به صورت مکمل مطمئن نیستند بنابراین توصیه می کنند که این ماده معدنی مهم با رعایت رژیم غذایی به بدن برسد.

پروبیوتیک ها
باکتری های مفید روده نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی ایفا می کنند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف پروبیوتیک ها از بروز برخی از انواع اسهال پیشگیری کرده و علائم ناشی از سندروم روده تحریک پذیر را کاهش می دهند. پروبیوتیک ها در برخی از انواع ماست ها وجود دارند همچنین به صورت مکمل نیز در دسترس هستند.

برای مشاهده و خرید محصولات پروبیوتیک اینجا کلیک کنید.

کوآنزیم Q10
کوآنزیم Q10 به طور طبیعی در بدن و اغلب بافت های بدن یافت می شود. این کوآنزیم باعث می شود سیستم ایمنی بهتر کار کند. کوآنزیم Q10  یک آنتی اکسیدان قوی است که برای سلامت قلب نیز مفید است و به صورت مکمل نیز موجود می باشد.

ملاتونین
ملاتونین هورمونی است که شب‌ها آزاد می‌شود و محققان بر این باورند که این هورمون به خوابیدن فرد کمک می کند. بنابراین می تواند یکی از مواد مفید به ویژه برای افراد مسن باشد که اغلب دچار کم خوابی هستند.

روغن ماهی
انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که برای سلامت قلب حداقل دو بار در هفته از ماهی سالمون و یا سایر ماهی‌های چرب استفاده کنید. ماهی‌های چرب حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 3 هستند. نتیجه تحقیقات انجام شده نشان داده که مصرف مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 در افراد مسن به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک بزرگی می کند و همچنین می تواند علائم ناشی از آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )