قوی ترین داروهای گیاهی ضد سرفه کودکان

قوی ترین داروهای گیاهی ضد سرفه کودکان

در این مقاله از مجله داروکده دلایل ابتلا به سرفه در کودکان را مورد بررسی قرار می دهیم و سپس داروهای گیاهی مناسب را معرفی می کنیم که می تواند به درمان سرفه کودکان کمک کند.

مهشاد بختیاری

نویسنده: مهشاد بختیاری

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

19 تیر 1401

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

19 تیر 1401

13K

eye icon

قوی ترین داروهای گیاهی ضد سرفه کودکان

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • مقدمه
  • علل بروز سرفه در کودکان
  • درمان سرفه کودکان
  • ترکیبات گیاهی مناسب برای تسکین سرفه کودکان
  • با توجه به اثرات مفید ترکیبات گیاهی، چگونه از آن ها بهره مند شویم؟ 

مقدمه

آیا می دانستید که ممکن است کودکان در سال تا 8 مرتبه یا بیشتر دچار سرماخوردگی شوند؟ این امر به این دلیل است که صدها ویروس سرماخوردگی مختلف وجود دارد و کودکان خردسال، با توجه به عدم ابتلای قبلی به آن ها، مصونیتی در برابر این ویروس ها ندارند. تب، گلودرد، لارنژیت، برونشیت و سرفه از علائم رایج سرماخوردگی و آنفولانزا در کودکان هستند. در بسیاری از موارد کودکان بعد از سرماخوردگی تا مدت ها سرفه های شدید و خشک دارند. با این وجود، در کودکان عواملی مانند آسم، حساسیت و آلرژی، سینوزیت و رفلاکس اسید معده نیز ممکن است، باعث ایجاد سرفه شوند.

علل بروز سرفه در کودکان

از دلایل ابتلا به سرفه در کودکان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عفونت

سرماخوردگی، خروسک و آنفولانزا می توانند منجر به سرفه طولانی مدت برای کودکان شوند. این عفونت های ویروسی با آنتی بیوتیک درمان نمی شوند، اما با سایر داروها قابل کنترل هستند.

رفلاکس اسید معده

سرفه، استفراغ، تف کردن به صورت مکرر، طعم بد دهان و احساس سوزش در قفسه سینه یا سوزش سر دل در کودکان از نشانه های بازگشت اسید معده به مری هستند.

آسم

تشخیص آسم کودکان کار دشواری است و تست تشخیص منحصر‌ به‌ فرد برای آن وجود ندارد. اما سرفه به همراه خس خس سینه که ممکن است در طول شب بدتر شود یکی از رایج ترین علائم آسم است. 

آلرژی/سینوزیت

آلرژی و سینوزیت می توانند باعث سرفه طولانی مدت همچنین خارش گلو، آبریزش بینی، آبریزش چشم و گلودرد شوند. 

سیاه سرفه

سیاه سرفه یک بیماری عفونی شدید تنفسی، قابل پیشگیری با واکسن است. این بیماری به ویژه در ابتدای ابتلا، ممکن است با علائمی نظیر آبریزش بینی، عطسه و تب پایین همراه باشد. 

دلایل دیگر سرفه کودکان

کودک ممکن است بنا بر عادت، حتی پس از اتمام دوره بیماری سرفه کند. کودک ممکن است پس از استنشاق یک عامل خارجی مانند غذا و یا پس از قرارگیری در معرض عوامل محرک مانند دود سیگار یا شومینه، به سرفه بیافتد. 

درمان سرفه کودکان

حال که با علل سرفه ی کودکان آشنا شدیم، بهتر است به پاسخ این پرسش بپردازیم که چه زمانی باید برای درمان سرفه کودکان خود به پزشک مراجعه کنیم؟
- هنگام تنفس یا صحبت کردن مشکل دارد.
- استفراغ مداوم
- هنگام سرفه رنگ صورت قرمز یا بنفش می شود.
- در بلع مشکل دارد.
- احساس خستگی یا بیماری دارد.
- به نظر بیاید شیئی در گلوی کودک گیر کرده است.
- کودک هنگام تنفس عمیق در قفسه سینه احساس درد دارد.
- مشاهده ی سرفه خونی
- خس خس سینه
- کودک سیستم ایمنی ضعیفی دارد یا کاملا واکسینه نشده است.
- سن کمتر از 4 ماه، با دمای رکتوم بالای 38 درجه سانتی گراد
- دارای تب بیش از 40 درجه سانتی گراد (بدون بهبودی پس از گذشت 2 ساعت از مصرف داروی کاهنده تب)

اما چه زمانی شرایط کودک وخیم است و باید با اورژانس تماس گرفت؟
- برای نفس کشیدن تلاش می کند، نمی تواند صحبت کند یا با هر نفس ناله می کند.
- در حال خفگی است و سرفه کودک متوقف نمی شود.
- از حال رفته است یا تنفس متوقف شده است.
- دارای لب ها یا ناخن های آبی رنگ است.

اگر شرایطی که در بالا ذکر شده است، در کودکانتان مشاهده نمی کنید، می توانید با توصیه ی پزشک و در مواردی که ایشان تعیین می کند، از ترکیبات طبیعی، جهت درمان سرفه در کودکان استفاده نمایید. در بیشتر موارد این ترکیبات طبیعی به فرم داروهای ضد سرفه کودکان (شربت، قطره و یا آبنبات های مکیدنی) وجود دارند، که می تواند در تسکین گلو درد ناشی از سرفه کمک کننده باشد. ترکیبات طبیعی بکار رفته در این فرمولاسیون های دارویی، در تقویت سیستم ایمنی، مقابله با عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، تسریع بهبودی و درمان سرفه مورد استفاده قرار می گیرند.

ترکیبات گیاهی مناسب برای تسکین سرفه کودکان

در ادامه با برخی از این ترکیبات گیاهی که اثربخشی آن ها در کاهش سرفه ی کودکان، پیش از این به اثبات رسیده است، آشنا می شویم:

شیرین بیان 

در طب سنتی گیاه شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra) برای بهبود بسیاری از بیماری ها از جمله سرفه، گلودرد، برونشیت و سرماخوردگی به کار می رود. از این گیاه همچنین در درمان واکنش های آلرژیک به عنوان ضد التهاب استفاده می گردد. داده های حاصل از مطالعات بر روی ترکیبات استخراج شده از این گیاه دارویی، به اثرات ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی آن اشاره دارد. داده های مطالعات پیشین نشان می دهد که ترکیب موثره ی شیرین بیان، گلیسیریزین، مسئول اصلی خواص ضد سرفه، تسکین دهندگی و خلط آوری شیرین بیان می باشد. همچنین گزارش شده است که شیرین بیان از طریق تسریع ترشح مخاط نای به رفع احتقان دستگاه تنفسی فوقانی کمک می کند. از طرفی شیرین بیان دارای خواص ضد ویروسی و تنظیم کنندگی عملکرد سیستم ایمنی نیز می باشد.

برای مطاله بیشتر به مقاله شیرین بیان با نام علمی Glycyrrhiza glabra L مراجعه نمایید.

مطالعات نشان داده اند گلیسیریزین بیش از سایر ترکیبات فعال موجود در عصاره شیرین بیان، در کنترل تکثیر ویروس (FFM-1وFFM-2) SARS-CoV موفق عمل کرده است و جهت پیشگیری از ابتلا به این ویروس نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، پلی ساکاریدهای موجود در شیرین بیان در مواجهه با ویروس آنفولانزای خوکی (H1N1)، سبب تحریک ماکروفاژها و به تبع آن تحریک سیستم ایمنی می شوند.

آویشن

آویشن باغی (Thymus vulgaris) از دیرباز برای درمان احتقان سینه و تسکین گلودرد مورد استفاده قرار می گرفته است. آویشن باغی دارای اثرات ضد اسپاسمی، ضد میکروبی، ضد التهابی، تنظیم کننده سیستم ایمنی و آنتی اکسیدانی است. آویشن به عنوان یک گیاه موثر برای عفونت های دستگاه تنفسی مانند برونشیت حاد، آسم، التهاب گلو و سرفه مفید است و تسکین دهنده التهاب حنجره، لوزه، التهابات مخاطی دهان نیز می باشد. این اثرات به قابلیت خلط آوری، آنتی بیوتیکی، ضد قارچی و گندزدایی گیاه باز می گردد. 

عسل

عسل به دلیل اثرات تسکین دهنده، خواص آنتی اکسیدانی، اثرات ضد میکروبی به عنوان یک ترکیب طبیعی ضد سرفه رایج است. در مطالعه بر روی کودکان 1 تا 5 ساله ی مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، استفاده از عسل، در کاهش سرفه های شبانه و بهبود خواب کودکان موثر بوده است. مواد ضد میکروبی موجود در عسل مستقیما با عامل بیماری زا که باعث سرماخوردگی می شوند، مبارزه می کند. 

با توجه به اثرات مفید ترکیبات گیاهی، چگونه از آن ها بهره مند شویم؟ 

به نظر می رسد برای استفاده از اثرات سودمند این ترکیبات گیاهی، مصرف فرآورده های طبیعی استاندارد مفید باشد. از داروهای گیاهی ضد سرفه مناسب برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

شربت کالیک اطفال

این شربت به عنوان یک فرآورده ی گیاهی حاوی عصاره شیرین بیان، آویشن باغی و عسل می‌باشد که بهبود گلودرد، سرفه و سرما خوردگی، برونشیت و لارنژیت کمک می‌کند.

شربت هانی یاس

هانی یاس به عنوان یک فرآورده طبیعی حاوی عسل و عصاره آویشن شیرازی است که جهت تسکین سرفه و درمان برونشیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شربت کاف استاپ

شربت گیاهی کاف استاپ باریج متشکل از گیاهان عشقه (پیچک) و آویشن باغی است که در بهبود سرفه، برونشیت و کاهش التهاب مجاری تنفسی نقش موثری ایفا می‌کند.

شربت توسیان اطفال

شربت ضد سرفه توسیان اطفال حاوی عصاره گیاه آویشن به بهبود سرفه، التهاب مجاری تنفسی، بروشیت، تنگی نفس و لارنژیت کودکان کمک می‌کند.

شربت پدی کاف

شربت گیاهی پدی کاف حاوی عصاره گیاهان آویشن، عشقی و ختمی نقش موثری در درمان سرفه و برونشیت دارد.

 

این فرآورده های گیاهی استاندارد، با قابلیت ضد سرفه و خلط آوری و اثرات بارز ضد میکروبی، در کاهش سرفه ی کودکان بالای 3 سال موثر می‌باشند. همچنین، این داروهای گیاهی از ابتلا و در درمان سرماخوردگی نیز کارآیی دارد. 

در انتها، توصیه می شود استفاده از این فرآورده ی گیاهی در کودکان، با نظارت پزشک و با ارزیابی عوارض جانبی و بررسی تداخلات احتمالی صورت گیرد.

نتیجه گیری

سرفه یک مشکل بسیار رایج برای کودکان است. از شایع ترین علل سرفه، به عفونت دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی می‌توان اشاره کرد. در این مقاله سعی کردیم به علل سرفه در کودکان و معرفی قوی ترین داروهای گیاهی برای درمان آن بپردازیم...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )