ساوپالمتو، موثرترین گیاه برای ریزش موی هورمونی آقایان

ساوپالمتو، موثرترین گیاه برای ریزش موی هورمونی آقایان

در این مطلب درباره خواص ساوپالمتو برای درمان ریزش مو بخوانید.

دکتر مهسا یساقی

نویسنده: دکتر مهسا یساقی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

14 اسفند 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

14 اسفند 1395

32K

eye icon

ساوپالمتو، موثرترین گیاه برای ریزش موی هورمونی آقایان

آنچه در این مقاله می‌خوانید؛

  • ساوپالمتو چیست؟
  • عصاره ساوپالمتو
  • ساوپالمتو برای ریزش مو
  • نقش ساپالمتو در بزرگی خوش خیم پروستات (BPH)
  • جایگزین گیاهی فیناستراید
  • عوارض قرص ساوپالمتو

ساوپالمتو چیست؟

ساوپالمتو یا نخل بادبزنی اره‌ای یک نوع کوچک از درخت نخل است که در فلوریدا و چندین ایالت جنوب شرقی آمریکا رشد می‌کند و دارای برگ‌های سبز بلند مانند بسیاری از انواع درختان نخل دیگر است با این تفاوت که شاخه های آن حاوی توت های کوچکی است. مواد موثره سائوپالمتو شامل اسیدهای چرب، استرول‌های گیاهی و فلاوونوئیدها است.

عصاره ساوپالمتو

عصاره توت‌های این نخل حاوی پلی ساکارید با وزن ملکولی بالا نیز است که خاصیت ضد التهابی و تقویت سیستم ایمنی دارند. اگر چه ساوپالمتو را گیاهی برای آقایان می‌دانند اما هم برای آقایان و هم برای بانوان کاربرد دارد. با توجه به استقبال بسیاری مردم از این گیاه، قرص ساوپالمتو به عنوان سومین مکمل گیاهی پرمصرف دنیا شناخته شده است.

ساوپالمتو برای ریزش مو

یکی از مهمترین خصوصیات گیاه ساوپالمتو که به اثبات رسیده است توانایی آن در کاهش تولید آنزیم 5 آلفا ردوکتاز است. این آنزیم هورمون مردانه یعنی تستوسترون را به شکل فعال آن یعنی دی هیدرو تستوسترون تبدیل می‌کند.

افزایش آنزیم 5 آلفا ردوکتاز مسئول افزایش اندازه غده پروستات، ریزش موی هورمونی مردانه و افزایش موی زائد در زنان است. (Androgenetic Alopecia) یک بیماری وابسته به هورمون‌های مردانه یا آندروژن است که بین مردان بسیار شایع است.

طاسی با الگوی مردانه، دلیل 95% طاسی‌های مردان است. ریزش موی هورمونی در مردان بطور کلی در جلو و راس سر اتفاق افتاده و این فرایند ممکن است در هر سنی بعد بلوغ اتفاق بیفتد.

قرص ساوپالمتو و ریزش موی مردانه

در مردانی که از نظر ژنتیکی مستعد ریزش مو هستند، هورمون DTH یا دی هیدرو تستوسترون که متابولیت قوی تستوسترون است نقش اصلی را در ایجاد تاسی مردانه ایفا می‌کند و علت آن حساسیت فولیکول های مو به دی هیدرو تستوسترون است.

ساوپالمتو و ریزش موی زنانه

زنانی که ریزش موی هورمونی مرتبط با این آنزیم دارند، این روند را به صورت نازک شدن مو در همه جای سر مشاهده می‌کنند.

در واقع DTH ابتدا باعث نازک شدن موها سپس ضعیف شدن فولیکول مو، کاهش طول عمر آن و ریزش مو می‌شود. ساوپالمتو با مهار تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون به عنوان یک عامل موثر در رشد مو محسوب می‌شود. در بعضی موارد آکنه و مشکلات التهابی پوست نیز مرتبط با این آنزیم است.

نقش ساپالمتو در بزرگی خوش خیم پروستات (BPH)

غده پروستات تنها در آقایان وجود دارد و زیر مثانه و رو به روی مقعد واقع شده است. کار آن ترشح مایعی است که سلول‌های اسپرم را تقویت و محافظت می‌کند. اندازه غده پروستات همراه با سن تغییر می کند به طوری که اندازه آن در مردان جوان تقریبا اندازه یک گردو است ولی در مردان مسن می تواند بسیار بزرگتر شود که این مساله مشکل ساز است.

غده پروستات با مرور زمان می‌تواند ملتهب یا بزرگ شود در نتیجه باعث انقباض مجاری ادراری شده و فرد را در دفع ادرار با مشکل مواجه سازد، این نیز به نوبه خود می‌تواند موجب عفونت مثانه یا سنگ‌های مثانه شود.

ساپالمتو با مهار هورمون دی هیدرو تستوسترون به بهبود مشکلات ادراری ناشی از بزرگی خوش خیم پروستات نیز کمک می‌کند همچنین با تنظیم سطح هورمون تستوسترون به در درمان ناتوانی جنسی موثر است. تحقیقات ثابت کرده که ساپالمتو به عنوان یک داروی گیاهی نقش موثری در درمان بزرگی پروستات  ایفا می‌کند. 

جایگزین دارویی ساوپالمتو

بنظر می‌رسد ساپالمتو کارایی همانند داروهای فیناستراید و دوتاستراید در بهبود علایم بزرگی خوشخیم پروستات و ریزش موی هورمونی دارد. در دو مطالعه‌ای که انجام شده است ساپالمتو و فیناستراید اثرات مثبت مشابهی بر روی مشکلات ادراری و جریان ادرار داشتند ولی عوارض جانبی قرص ساپالمتو بسیار خفیف بود.

عوارض قرص ساوپالمتو

عوارض جانبی ساپالمتو مانند مشکلات گوارشی بسیار خفیف هستند و در صورت مصرف همراه با غذا می‌توان آن را به حداقل رساند. همچنین مکمل ساپالمتو برای بهبود میزان اسپرم استفاده می‌شود. در مردان تولید اسپرم توسط هورمون تستوسترون کنترل می‌شود. در نتیجه کاهش سطح این هورمون موجب کاهش تعداد اسپرم می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به برسی تاثیر قرص ساوپالمتو بر ریزش مو پرداختیم و از امکان جایگزینی آن با دیگر داروهای درمان پروستات خوش خیم به دلیل کم عوارض بودن این مکمل گفتیم.

حال اگر میخواهید مکمل سائوپالمتو خوراکی مصرف کنید، دوز توصیه شوده 160 االی 320 میلی گرم در روز است. چنانچه موضعی و به صورت لوسیون استفاده شود، بهترین زمان شب قبل خواب یا 1 الی 2 ساعت قبل استحمام است. اما قبل از مصرف حتما با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )