وقتی کودکمان بیمار می شود به او چه غذایی بدهیم؟

وقتی کودکمان بیمار می شود به او چه غذایی بدهیم؟

تغذیه کودک بسیار مهم است مخصوصا وقتی کودک بیمار باشد. در این مقاله توصیه های تغذیه ای برای کودکان در دوران بیماری آورده شده است.

مرجان رمضان

نویسنده: مرجان رمضان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

21 مرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

21 مرداد 1399

2K

eye icon

وقتی کودکمان بیمار می شود به او چه غذایی بدهیم؟

علاوه بر دغدغه هایی که امروز برای همه گیری Covid-19 وجود دارد، کودکان سالانه به طور متوسط بین 8 تا 10 بار سرما می خورند. علی رغم همه تلاش هایی که برای مراقبت از فرزندتان و بیمار نشدن وی انجام می دهید، گاهی باز هم بیمار می شود و برای آن واقعاً هیچ درمانی وجود ندارد. با این حال می توانید کارهایی انجام دهید که کودک خوب تغذیه شده و زودتر بهبود یابد.

1. کودکتان را به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه کنید
شیردهی باید از یک ساعت نخست پس از تولد نوزاد شروع شده و تا 6 ماه به کودک فقط شیر مادر داده شود. پس از آن نیز شیردهی را تا 2 سالگی ادامه داده و به همراه آن انواع غذاهای مناسب، بی خطر و سرشار از مواد مغذی به کودک بدهید. یک رژیم غذایی متنوع با ترکیبی از میوه و سبزیجات و همچنین دانه ها و پروتئین ها (لوبیا، آجیل، دانه ها، گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ) به تقویت سیستم ایمنی کودک کمک می کند.

در حال حاضر برخی از مادران شیرده به ویروس کرونا مبتلا شده اند، در این صورت ممکن است در مورد دادن شیر به کودکشان نگرانی هایی داشته باشند. طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، اگر Covid-19 در شما تشخیص داده شده یا مشکوک به آن هستید به هنگام شیردهی و زمانی که نزدیک کودک هستید از ماسک پزشکی استفاده کرده و دست هایتان را قبل و بعد از تماس با کودک به دقت با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده بشوئید. سطوحی را که به آنها دست می زنید نیز مدام با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید. اگر بیماری شما شدید است و یا مشکلات دیگری دارید که شما را از مراقبت کودک یا شیردهی باز می دارد شیرتان را با شرایط بهداشتی بدوشید و در شیشه به او بدهید. اما اگر آنقدر حالتان بد است که این کار را هم نمی توانید انجام دهید، می توانید شیردهی را قطع کرده و پس از بهبودی دوباره آن را آغاز کنید. در این مدت شخص دیگری می تواند از کودک مراقبت کرده یا به وی شیر دهد.

2. به کودک غذاهای تازه و فرایند نشده بدهید
لیمو، پرتقال، گریپ فروت، توت فرنگی و سایر توت ها منبع ویتامین سی هستند که می تواند به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی به بهبود شرایط کودک بیمار کمک نماید. به کودک انواع میوه های نرم بدهید. این میوه ها نه تنها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی برای حمایت از سلامتی و ایمنی مناسب هستند، بلکه حاوی مقدار زیادی آب نیز هستند تا نیازهای مایعات کودک را برطرف سازند. همچنین از شیر، انواع سبزیجات، مغزها و غلات سبوس دار در این دوران بیشتر به کودک بدهید. در میان وعده ها به جای دادن غذاهای پر از شکر، نمک و چربی، برای کودک از انواع سبزیجات خام مانند هویج و گوجه فرنگی استفاده کنید. در مورد سبزیجات پخته نیز سعی کنید خیلی آنها را نپزید زیرا باعث از بین رفتن ویتامین های موجود در این مواد می شود.

بیشتر بخوانید: 13 ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی

3. مطمئن شوید کودک به اندازه کافی مایعات دریافت می کند
آب برای زندگی ضروری است. آب وظیفه انتقال مواد مغذی و داروها در خون را به عهده دارد، دمای بدن را تنظیم می کند، مواد دفعی را از بدن خارج کرده و مفاصل را نرم می کند. مطمئن شوید کودک بین 10- 8 لیوان آب در روز دریافت می کند، این شامل آب موجود در غذاها و نوشیدنی های دیگر هم می شود. آب بهترین انتخاب است اما می توانید سایر مایعات مانند شیر بدون شکر، میوه ها و سبزیجات آبدار مانند هنوانه، خیار، قارچ، گوجه فرنگی، اسفناج، بروکلی و مرکبات را نیز به کودک بدهید. از دادن آبمیوه های شیرین شده، شربت و نوشابه به آنها خودداری کنید.

4. به کودک چربی های مفید بدهید
چربی های غیر اشباع (ماهی، آووکادو، مغزها، روغن زیتون، سویا، کنولا، ذرت و آفتابگردان) را جایگزین چربی های اشباع (چربی گوشت، کره، خامه، دنبه، پیه و روغن نارگیل) کنید. سعی کنید بیشتر از گوشت مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز استفاده کنید. غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و همبرگر سرشار از چربی های مضر و نمک هستند و نباید در این دوران استفاده شوند. همچنین به کودک چربی های ترانس ندهید. این چربی ها در برخی غذاهای فراوری شده صنعتی مانند پیتزاهای یخی آماده، بیسکویت، دونات و مارگارین وجود دارند.

5. وعده های غذایی را در خانه بپزید
سعی کنید در این دوران از غذاهای خانگی استفاده کنید و کمتر سراغ غذاهای رستورانی بروید. در این صورت حداقل می دانید از چه موادی در تهیه غذا استفاده کرده اید. غذاهای رستورانی علاوه بر بالا بردن ریسک انتقال عفونت، معمولاً سرشار از چربی، شکر یا نمک هستند که کودک نباید آنها را مصرف کند. اما اگر به هر دلیلی مجبور به خوردن غذا در رستوران شدید سعی کنید کودک را با فاصله از دیگران نشانده و حتی الامکان از غذاهای پخته شده سفارش دهید.

یکی از غذاهایی که می توانید در خانه درست کنید سوپ مرغ است. می توانید به این سوپ انواع سبزیجات و رشته فرنگی یا غلات دیگر هم اضافه کنید. این سوپ پروتئین، ویتامین و مایعات کافی را برای کودک فراهم می آورد. به علاوه سوپ گلو را نرم می کند و تنفس و سرفه را بهبود می بخشد.

6. با دادن غذاهای مورد علاقه اش او را خوشحال کنید
تمام توصیه های بالا را رعایت کنید اما در آن افراط نکنید. اشتهای کودک در دوران بیماری کاهش می یابد، بنابراین سعی کنید وعده های غذایی کوچک با غذاهایی که کودک دوست دارد را برایش بیشتر سرو کنید. وعده های غذایی کوچک ولی متعدد بهتر هضم شده و به کودک کمک می کند انرژی مورد نیاز خود را بگیرد. سعی کنید برای تهیه این غذاها از نمک، شکر و روغن کمتری استفاده کنید.

نتیجه گیری
برای بسیاری از بیماری ها مانند سرماخوردگی و عفونت های تنفسی در کودکان درمان قطعی وجود ندارد و باید با تغذیه مناسب در منزل به بهبود تدریجی بیماری کمک کرد. اگر کودک زیر دو سال باشد، مصرف شیر مادر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. غذای کودک در این دوران باید غنی از میوه و سبزیجات تازه، آب فراوان و چربی های مفید باشد. به علاوه می بایستی سعی شود وعده های غذایی در خانه تهیه شده و حتی الإمکان از غذاهای مورد علاقه کودک باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )