بیش فعالی کودکان و راه های درمان آن

بیش فعالی کودکان و راه های درمان آن

در این مقاله از مجله داروکده به طور خلاصه به توضیح بیش فعالی در کودکان و به طور گسترده تری به بررسی راهکارهای درمانی آن خواهیم پرداخت.

نیلوفر هراتی

نویسنده: نیلوفر هراتی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 آذر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 آذر 1402

543

eye icon

بیش فعالی کودکان و راه های درمان آن

بیش فعالی یکی از اختلالاتی است که 9 الی 10 درصد در بین کودکان شیوع داشته و می تواند نگرانی های زیادی را برای خانواده و همچنین مشکلاتی را برای کودک در مدرسه و سایر محیط ها ایجاد کند. در این مقاله به طور خلاصه به توضیح بیش فعالی در کودکان و به طور گسترده تری به بررسی راهکارهای درمانی آن خواهیم پرداخت.
آنچه در این مقاله می خوانید عبارت است از:
- بیش فعالی چیست؟
- آیا بیش فعالی کودکان قابل درمان است؟
- برای درمان بیش فعالی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟         
- درمان بیش فعالی کودکان
- درمان بیش فعالی چند سال طول می کشد؟
- بازی های درمان بیش فعالی در کودکان
- اگر بیش فعالی در کودکی درمان نشود چه می شود؟
زمان تقریبی لازم برای مطالعه: 7 دقیقه

 

بیش فعالی چیست؟

بیش فعالی یا ADHD در کودکان از جمله مشکلاتی است که اغلب موارد با علائمی همچون بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری همراه است. این اختلال بیش از 6 میلیون کودک آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده و علائم کودکان مبتلا به ADHD به نحوی است که زندگی روزمره آن ها در مدرسه، خانه و هر جای دیگری را مختل می کند.
افرادی که ADHD دارند تا سن 12 سالگی این علائم را نشان می دهند و معمولا در صورت عدم پیگیری و درمان، مشکلات آن ها تا نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد. 

آیا بیش فعالی کودکان قابل درمان است؟

روش های درمان بیش فعالی و نقص توجه، اغلب میزان قابل توجهی از علائم آزار دهنده و مختل کننده زندگی این افراد را کاهش می دهند و موجب بالا رفتن کیفیت زندگی در طول نوجوانی و بزرگسالی می شوند.

 

برای درمان بیش فعالی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟   

در صورت مشاهده پر تحرکی، عدم تمرکز، داشتن رفتارهای تکانشی و بروز مشکلات مکرر ناشی از این علائم در مدرسه و خانه، بهتر است به یک روانپزشک و روانشناس حاذق مراجعه نمایید تا تشخیص گذاری های صحیح صورت گرفته و روش های درمانی مناسبی اتخاذ شوند.

معمولا برای کودکان کم سن تر، شیوه های درمانی رفتاری و برای کودکان بالای 6 سال، رفتار درمانی به همراه تجویز دارو صورت می گیرد. از آنجایی که ممکن است ADHD همراه با مشکلات دیگری باشد، متخصص ممکن است مواردی همچون اضطراب، افسردگی و اختلالات یادگیری را نیز مورد بررسی قرار دهد.
نکته مهم این است که بهترین راه برای پیگیری و درمان بیش فعالی و کمبود توجه، دریافت کمک از تیم متخصصین است. روانپزشکان با تجویز داروهای مناسب و روانشناسان با آموزش مدیریت رفتارها مانند کنترل خشم، آموزش شیوه تمرکز و هم چنین ارتقای مهارت های اجتماعی، به بهتر شدن زندگی فرزند شما کمک می کنند.

 

درمان بیش فعالی کودکان

درمان اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) می تواند به تسکین علائم کمک کند و مشکلات زندگی روزمره را به نحو موثری کاهش دهد. علائم ناشی از ADHD را می توان با استفاده از دارو یا رواندرمانی کاهش داد، اما تاکید می کنیم که ترکیبی از این دو، اغلب بهترین گزینه است.
در ادامه به معرفی راهکارهای درمان بیش فعالی و کمبود توجه می پردازیم:

دارودرمانی برای اختلال بیش فعالی

دارودرمانی اغلب به کاهش تکانشگری، احساس آرامش بیشتر کودک و بهبود تمرکز و یادگیری او کمک می کند. اغلب داروها با دوزهای پایین تجویز شده و در صورت لزوم، دوز داروهای تجویزی افزایش خواهند یافت. هرگونه قطع مصرف ناگهانی و بدون هماهنگی با پزشک می تواند مخاطره آمیز باشد. همچنین در صورت بروز هرگونه مشکل بعد از مصرف دارو، بهتر است آن را با پزشک معالج کودک مطرح نمایید تا در صورت بروز عوارض جانبی، داروهای مناسب تری را برای فرزند شما تجویز کنند.

درمان شناختی رفتاری بیش فعالی

CBT روشی است که می تواند به شما و کودکتان در مدیریت مشکلات با تغییر طرز فکر و رفتار کمک کند. یک درمانگر سعی می کند فکر و باور شما یا فرزندتان را در مورد یک موقعیت تغییر دهد که به نوبه خود، بر تغییر رفتار نیز اثرگذار خواهد بود.

برنامه های آموزشی و تربیتی والدین

اگر فرزندتان ADHD دارد، برنامه‌های آموزشی و آموزشی ویژه والدین می‌تواند در درمان بیش فعالی و نقص توجه به شما کمک کند. این برنامه ها روش ‌های خاص صحبت کردن با فرزندتان را به شما می آموزند و در بهبود توجه و عملکرد کودکان موثر هستند. 

سایر درمان های موجود

راه ‌های دیگری نیز برای درمان بیش فعالی کودک وجود دارند که در کاهش علائم مرتبط با بیش فعالی موثر واقع می شوند: حذف برخی غذاها و مصرف مکمل‌ها. 

- رژیم غذایی

افراد مبتلا به ADHD باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشند. برخی والدین ممکن است متوجه ارتباط بین انواع غذا و بدتر شدن علائم ADHD در کودک خود شوند. مشورت با یک متخصص تغذیه در این رابطه می تواند راهگشا باشد.

- مکمل

برخی از مطالعات نشان داده ‌اند که مکمل‌ های اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 ممکن است برای افراد مبتلا به ADHD مفید باشد، اگرچه شواهدی که از این موضوع حمایت می ‌کنند محدود هستند. توصیه می شود قبل از استفاده از مکمل ها با پزشک فرزند خود مشورت نمایید. همچنین باید به یاد داشته باشید که برخی از مکمل ها را نباید طولانی مدت مصرف کرد. 
معرفی مکمل های مناسب برای کاهش علائم بیش فعالی در کودکان:

آتنتالین

یکی از مکمل هایی است که برای کودکان بالای دو سال قابل استفاده بوده و مصرف آن می تواند به کاهش علائم بیش فعالی، بهبود بیقراری و افزایش عملکرد ذهنی کودکان کمک کند.

بایوکل کیدز سی تی آر

از شربت های قابل استفاده برای کودکان بالای یک سال است که غنی از امگا 3 بوده و استفاده از آن می تواند در بهبود تمرکز موثر واقع شود. 

اتنساف

از جمله مکمل هایی است که بر پایه عصاره خشک زعفران طراحی شده و مصرف آن موجب کاهش علائم مرتبط با ADHD در کودکان می شود. 

 

درمان جدید بیش فعالی

محققان و فعالان حوزه سلامت کودک، همواره در حال کشف و طراحی روش های کارآمد برای درمان این اختلال هستند. برای مثال نوروفیدبک یکی از درمان های نوین و امیدوارکننده برای ADHD است. اما بهتر است به جای یک درمان مستقل، مکملی برای درمان دارویی و یا رفتار درمانی در نظر گرفته شود.

 

درمان بیش فعالی چند سال طول می کشد؟

تحقیقات نشان می دهند که از هر 5 کودک مبتلا به ADHD، 2 نفر همچنان علائم را تا سال های نوجوانی خود تجربه می کنند. ممکن است تا زمانی که بلوغ به پایان برسد، علائم ADHD به طور کامل ناپدید شوند. علائم بیش فعالی و نقص تمرکز در افرادی که درمان را زودتر شروع کرده باشند، به میزان بسیار قابل توجهی در بزرگسالی کاهش پیدا می کند.
مسئله مهمی که لازم است به آن توجه کرد این است که با توجه به سن تشخیص گذاری، شدت علائم و شدت اختلال در کارکردهای روزانه، مدت زمان درمان بیش فعالی و نقص توجه متفاوت خواهد بود.

بازی های درمان بیش فعالی در کودکان

شاید تعجب آور باشد اما آموزش هنرهای رزمی یکی از فعالیت هایی است که خود کنترلی را در این دسته از کودکان بهبود بخشیده و در کاهش علائمشان نقش بسزایی دارد. داشتن فعالیت جسمانی، انجام ورزش های تیمی و شرکت در کلاس های هنری و موسیقی می تواند نقش مهمی در کاهش علائم بیش فعالی در کودکان داشته باشد.

اگر بیش فعالی در کودکی درمان نشود چه می شود؟

بزرگسالان مبتلا به ADHD ممکن است در انجام وظایف روزمره خود، حفظ موقعیت شغلی و پیروی از دستورالعمل ها مشکل داشته باشند. همچنین بسیاری از این افراد تعامل با همکاران و مدیریت موثر زمان را چالش برانگیز می دانند. ADHD درمان نشده در بزرگسالان می تواند نسبت مستقیمی با عملکرد ضعیف کاری، مشکلات عاطفی و مشکلات شخصیتی داشته باشد. بنابراین تشخیص به موقع و شروع درمان در سن کم، می تواند بسیاری از مشکلات فرد را در بزرگسالی کاهش دهد.

 

سخن آخر

بیش فعالی یکی از مشکلاتی است که می تواند موجب اختلال عملکرد در کودکان در محیط های مختلف و به وجود آمدن مشکلات متعددی شود. درمان های تلفیقی از دارودرمانی، روان درمانی و سایر درمان های مکمل، بهترین گزینه برای درمان این اختلال و کاهش علائم ناشی از آن به شمار می روند. عدم پیگیری و درمان در دوران کودکی، می تواند مسائل زیادی را در زندگی شغلی و عاطفی فرد در بزرگسالی ایجاد کند.
 اطلاعات مندرج در این مقاله با مطالعه منابع معتبری همچون Mayo Clinic و NHS و با ویراستاری محمد امین کربلایی، دکتر داروساز تهیه و تدوین شده است.
شما عزیزان می توانید جهت خرید مکمل ها با مشاوران مجرب داروخانه آنلاین داروکده از طریق تماس تلفنی در ارتباط باشید و یا نظرات ارزشمند خود را در رابطه با این مقاله از طریق ثبت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )