همه چیز درباره خربزه تلخ

همه چیز درباره خربزه تلخ

در این مقاله از مجله داروکده درباره خربزه تلخ و خواصش و همچنین کاربرد آن در مکمل ها بخوانید.

محدثه برازجانی

نویسنده: محدثه برازجانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

23 اردیبهشت 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

23 اردیبهشت 1399

3K

eye icon

همه چیز درباره خربزه تلخ

خربزه تلخ یا بیتر ملون که به اسم هندوانه وحشی، کدو تلخ و ... نیز شناخته می شود؛ گیاهی است که اسمش را طعم تلخش گرفته است. این گیاه با گذشت زمان و رسیده شدن تلخ تر نیز می شود. 

این گیاه در مناطق بسیاری از جمله آسیا، آمریکا جنوبی، کارائیب و شرق آفریقا می روید که مردم از خربزه تلخ برای مشکلات و بیماری های مختلفی در طول زمان استفاده می کردند. 
خربزه تلخ حاوی مواد مغذی مختلفی است که می تواند برای سلامت شما مفید باشد و بعضی مطالعات از تاثیر مثبت این گیاه بر دیابت صحبت کردند.

بیشتر بخوانید: گوارانا و خواص بی نظیرش

تاثیر خربزه تلخ بر دیابت:
خربزه تلخ با کاهش قند خون مرتبط است. این تاثیر ناشی از ویژگی های شبه انسولینی این گیاه است که به ورود گلوکز به سلول ها برای تولید انرژی کمک می کند. مصرف خربزه تلخ می تواند به سلول های شما برای استفاده از گلوکز و انتقال آنها به ماهیچه ها، کبد و بافت های چربی کمک کند. خربزه تلخ همچنین ممکن است با مسدودکردن تبدیل مواد مغذی به گلوکز موجود در جریان خون شما، به بدن شما برای حفظ مواد مغذی کمک کند.

برخلاف شواهدی که در مدیریت قندخون درباره این گیاه وجود دارد، خربزه تلخ یک درمان یا داروی مناسب برای پیش دیابت و دیابت نیست. بعضی از مطالعات نیز به این نتیجه رسیده اند که تاثیر داروهای کاهش قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو چشمگیر تر از خربزه تلخ است.
یک مطالعه سه ماهه در 24 فرد بزرگسال نشان داد که دریافت روزانه 2000 میلی گرم خربزه تلخ، باعث کاهش قند خون و هموگلوبین A1C (نشانگر قند خون سه ماهه) می شود. مطالعه ای دیگر بر روی چهل فرد مبتلا به دیابت دریافت که مصرف 2000 میلی گرم خربزه تلخ برای چهار هفته می تواند یک کاهش متوسط در سطوح قند خون ایجاد کند. همچنین مکمل حاوی این گیاه باعث کاهش سطح فروکتوز آمین به عنوان یکی از نشانگرهای کنترل طولانی مدت قند خون شد.
خربزه تلخ به وسیله تغییر مسیر مصرف مواد حاوی قند در بافت و بهبود ترشح انسولین باعث کنترل قند خون در افراد می شود. با این حال مطالعات بر روی نمونه های انسانی محدود است و به مطالعات بزرگتر و با کیفیت تر نیاز است. 

سایر فواید خربزه تلخ:
- تاثیر بر مبارزه علیه سرطان: مطالعات نشان داده اند که خربزه تلخ حاوی مواد خاصی است که می توانند دارای خاصیت ضد سرطانی باشند. برای مثال بعضی از مطالعات نشان داد که عصاره خربزه تلخ در کشتن سلول های سرطانی معده، روده، ریه و پستان نقش دارد. 

- کاهش کلسترول خون: سطوح بالای کلسترول می تواند باعث ایجاد پلاک های چربی در رگ ها شود و زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی شود. مطالعات بر روی این ویژگی خربزه تلخ محدود به آزمایش های حیوانی بوده است و برای نتیجه گیری بهتر می بایست مطالعات و تحقیقات بیشتری انجام بگیرد.

- تاثیر در کاهش وزن: خربزه تلخ به عنوان یک ماده افزودنی عالی به رژیم های کاهش وزن افزوده می شود. این گیاه در هر فنجان 94 گرمی حاوی 2 گرم فیبر است. فیبر با عبور آهسته از مجرای گوارشی به ایجاد احساس سیری طولانی مدت و کاهش اشتها کمک می کند. شرکت کنندگان در یک مطالعه با مصرف 4.8 گرم از خربزه تلخ در یک کپسول کاهش سایزی به اندازه نیم اینچ (1.3 گرم) در دور کمر بعد از هفت هفته مشاهده کردند. 

- ارزش تغذیه ای خربزه تلخ: به عنوان یک میوه که خواص گیاهان را نیز دارد، خربزه تلخ شامل ویتامین ها، موادمعدنی و آنتی اکسیدان های متنوعی است. از جمله:
• ویتامین های سی، آ، ای، ب1، ب2، ب3 و ب9
• مواد معدنی از جمله پتاسیم، کلسیم، زینک، منیزیم، فسفر و آهن
• آنتی اکسیدان هایی مانند فنول ها، فلاونوئید ها و ...

اشکال و مقادیر مصرفی خربزه تلخ:
• به عنوان یک درمان دارویی دوز استانداردی برای خربزه تلخ وجود ندارد. خربزه تلخ یک داروی مکمل یا جایگزین محسوب می شود. بنابراین، استفاده از خربزه تلخ توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای معالجه بیماری دیابت یا هر بیماری دیگر تأیید نشده است.
• ممکن است شما خربزه تلخ را به شکل طبیعی، مکمل یا حتی یک دمنوش ببینید.

خطرات و عوارض عمده:
مصرف این گیاه می بایست با احتیاط و در کنار یک رژیم غذایی منظم باشد. خربزه تلخ می تواند باعث عوارض و تداخلاتی با سایر داروها شود.
بعضی از خطرات و عوارض خربزه تلخ شامل: 
• اسهال، تهوع، و عوارض روده ای
• خونریزی واژینال و سقط جنین
• خطر کاهش شدید قند خون در صورت استفاده با انسولین
• آسیب کبدی
• تغییر تاثیرگذاری داروها 
• تغییرات در کنترل قند خون در افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی بوده اند.

نتیجه گیری:
خربزه تلخ به طور معمول به صورت میوه یا سبزیجات سالم به رژیم غذایی شما افزوده می شود. مطالعات بیشتر برای ارتباط بین اشکال مختلف خربزه تلخ و موارد درمانی نیاز است و توصیه می شود پیش از انتخاب محصولات حاوی خربزه تلخ با پزشک یا مشاور خود مشورت کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )