علت و درمان بوی بد دهان

علت و درمان بوی بد دهان

برای برطرف کردن بوی بد دهان ابتدا بایستی با علل ایجاد بوی بد دهان آشنا شویم. در این مقاله با علت و درمان بوی بد دهان آشنا شوید.

سید مصطفی جلالی

نویسنده: سید مصطفی جلالی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

29 آذر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

29 آذر 1402

4K

eye icon

علت و درمان بوی بد دهان

بوی بد دهان باعث خجالت و در برخی موارد حتی اضطراب می شود. غذاهای خاص، بیماری ها و عادات نامناسب از جمله عوامل ایجاد کننده بوی بد دهان هستند. در بسیاری از موارد، با رعایت مداوم بهداشت دهان و دندان، بوی بد دهان از بین می رود. اگر تکنیک های ساده مراقبتی مشکل را حل نکرد، بایستی برای درمان بوی بد دهان چه کنیم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
- علت بوی بد دهان
- کی برای بوی بد دهان به پزشک مراجعه کنیم؟
- درمان بوی بد دهان
- قرص برای رفع بوی بد دهان
- درمان خانگی و داروهای گیاهی برای از بین بردن بوی دهان
مدت زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

بوی بد دهان 

بوی بد دهان یا هالیتوز، یکی از شایع ترین مشکلات بهداشتی است که می تواند اثر منفی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشد. بوی بد دهان می تواند باعث خجالت، کاهش اعتماد به نفس و مشکلات اجتماعی شود. همچنین، بوی بد دهان ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

برای برطرف کردن بوی بد دهان ابتدا بایستی با علل ایجاد بوی بد دهان آشنا شویم.

 

علت بوی بد دهان 

بوی بد دهان از چیست؟ بوی بد دهان دلایل متنوعی دارد. ولی اصلی ترین علت بوی بد دهان، بهداشت ضعیف دهان و دندان است. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، باکتری های مضر در دهان تجمع یافته و تکثیر می شوند. این امر می تواند منجر به مشکلات مختلف دهان و دندان مانند بوی بد دهان، پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود.

 

مهمترین علل بوی بد دهان

- بهداشت ضعیف دهان و دندان
- خشکی دهان
- سیگار
عفونت لثه
- دندان های پوسیده و خراب
- زخم در دهان
- رفلاکس
- مشکلات معده
- التهاب و سنگ لوزه
- دیابت و رژیم کتوژنیک
- درد گلو و عفونت سینوس 
- مصرف برخی از غذاها مانند سیر، پیاز یا ادویه ها
- مصرف برخی از  داروها
- برخی از بیماری ها مانند سندروم شوگرن، بیماری های کبد، سرطان

بزاق به شستشوی دهان کمک می کند. کاهش تولید و ترشح بزاق باعث بوی بد دهان می شود. سیگار کشیدن می تواند باعث خشکی دهان شود و همچنین خطر بیماری لثه را افزایش می دهد. 

رفلاکس اسید از معده به مری، یک اختلال گوارشی است که در آن اسید معده به مری باز می گردد و باعث ایجاد پوسیدگی دندان و بوی نامطبوع در دهان می شود.

علت بوی بد دهان در صبح

در طول شب ممکن است ترشح بزاق کاهش یافته و دهان خشک شود. خشکی دهان به ویژه هنگامی که فرد با دهان باز بخوابد باعث بوی بد دهان در صبح می شود.

 

چه زمانی بایستی برای بوی بد دهان به پزشک مراجعه کرد؟

موارد زیر زمانی است که باید در مورد بوی بد دهان به پزشک مراجعه کرد.
- اگر بوی بد دهان شدید باشد یا حتی پس از رعایت بهداشت دهان و دندان نیز برطرف نشود.
- اگر بوی بد دهان همراه با سایر علائمی مانند درد، تب، تورم یا خونریزی باشد.
- اگر بوی بد دهان به تازگی ایجاد شده یا به طور ناگهانی بدتر شود.

 

برای بوی بد دهان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد، اولین پزشکی که باید برای بوی بد دهان به او مراجعه کنید، دندانپزشک است. دندانپزشک می تواند علت بوی بد دهان را تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه کند. اگر دندانپزشک نتواند علت بوی بد دهان را تشخیص دهد، ممکن است بیمار را به یک متخصص دیگر، مانند متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص داخلی یا متخصص گوارش ارجاع دهد.

درمان بوی بد دهان   

درمان بوی بد دهان (halitosis) به عوامل ایجاد کننده آن بستگی دارد. در اکثر موارد، بوی بد دهان ناشی از تجمع پلاک دندانی است. پلاک دندانی لایه نازکی از باکتری‌ها است که روی دندان‌ها تشکیل می‌شود. این باکتری‌ها با تجزیه مواد غذایی باقیمانده در دهان، ترکیبات بدبویی تولید می‌کنند.

در اکثر موارد، بوی بد دهان ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است و با رعایت نکات زیر قابل درمان است.
- مسواک زدن دو بار در روز به مدت دو دقیقه
- استفاده از نخ دندان یک بار در روز
- استفاده از دهانشویه ضدعفونی‌کننده
- مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینه و درمان پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دهان و دندان

قرص برای رفع بوی بد دهان

زمانی که توصیه های پیشگیری و رعایت بهداشت دهان و دندان موثر واقع نشد، بسته به علت و تشخیص پزشک قرص های زیر ممکن است تجویز شوند.
- قرص پروبیوتیک
- قرص کلروفیل
- آنتی بیوتیک هایی مانند مترونیدازول با تجویز پزشک
- داروهای مهار کننده ترشح اسید معده مانند رانیتیدین و سایمتیدین با تجویز پزشک
- قرص های خوشبو کننده دهان

قرص پروبیوتیک برای درمان عفونت دهان و دندان

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف قرص پروبیوتیک‌ می‌تواند به کاهش جمعیت باکتری‌های مضر در دهان و بهبود بهداشت دهان و دندان کمک کند. در نتیجه، ممکن است به درمان بوی بد دهان نیز کمک کند.
از قرص های  پروبیوتیک برای بوی بد دهان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

قرص مکیدنی لاکتوگام

قرص لاکتوگام پروبیوتیک دهانی موثر در رفع بوی بد دهان است. مصرف این قرص به حفظ سلامت دهان، لثه و دندان ها و به رفع عوامل ایجاد بوی بد دهان و حفظ سلامت گلو و گوش ها کمک می کند.

قرص جویدنی ارالامین

ارلامین یک قرص جویدنی پروبیوتیکی است که حاوی استرپتوکوکوس سالیواریوس است. مصرف این قرص به ارتقاء سلامت سیستم تنفسی فوقانی، دهان و گلو و بر طرف کردن بوی بد دهان کمک می کند.

قرص برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده

بوی بد دهان ناشی از معده ممکن است به دلایل گوناگونی ایجاد شود، از جمله:
- رفلاکس اسید معده
- بیماری التهابی روده (IBD)
- عفونت معده
- سرطان معده

برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده، باید علت اصلی آن را درمان شود. در برخی موارد، ممکن است پزشک دارو تجویز کند. برخی از داروهای رایج برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده شامل موارد زیر هستند.

آنتی اسید ها

آنتی اسید به کاهش میزان اسید در معده کمک می کند. این امر می تواند از بازگشت اسید به مری و دهان جلوگیری کند، که می تواند باعث بوی بد دهان شود.

مهارکننده پمپ پروتون (PPI)

 مهارکننده پمپ پروتون نیز به کاهش میزان اسید در معده کمک می کنند. این داروها می توانند برای درمان رفلاکس اسید، بیماری التهابی روده و سایر شرایطی که باعث بوی بد دهان می شوند، استفاده شوند.

آنتی بیوتیک

در صورت وجود عفونت معده، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.
در کنار مصرف دارو، توصیه می شود که نکات زیر نیز برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده رعایت شوند.
- از خوردن غذاهای پرچرب، تند یا اسیدی خودداری کنید. این غذاها می توانند باعث افزایش تولید اسید معده شوند.
- بعد از غذا، چند دقیقه دراز نکشید. دراز کشیدن پس از غذا خوردن باعث بازگشت اسید به مری شود.
- وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید. اضافه وزن یا چاقی، فشار بیشتری بر معده وارد می کند و خطر رفلاکس اسید را افزایش می دهد.
- به طور منظم ورزش کنید. ورزش به کاهش استرس و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند.
- اگر بوی بد دهان شدید است یا با گذشت زمان بهبود نمی یابد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

کلروفیل برای بوی بد دهان

کلروفیل یک ترکیب آلی است که در گیاهان سبز یافت می شود. این ماده مسئول رنگ سبز گیاهان است و همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی است.

کلروفیل به دلیل خواص ضد باکتریایی خود می تواند در رفع بوی بد دهان موثر باشد. کلروفیل به کاهش رشد باکتری هایی که مسئول تولید ترکیبات بدبو در دهان هستند کمک می کند.

علاوه بر این، کلروفیل ممکن است به جذب بوی بد دهان نیز کمک کند. برای استفاده از کلروفیل برای رفع بوی بد دهان می توان از موارد زیر استفاده کرد.

- دهانشویه حاوی کلروفیل

دهانشویه های حاوی کلروفیل در دسترس هستند و می توان آنها را از داروخانه ها خریداری کرد.

- قرص های مکیدن کلروفیل

قرص های مکیدن کلروفیل نیز می توانند به رفع بوی بد دهان کمک کنند. 

قرص های خوشبو کننده دهان

قرص خوشبو کننده دهان نوعی محصول بهداشت دهان و دندان است که برای رفع بوی بد دهان استفاده می شود. این قرص ها معمولاً حاوی ترکیباتی مانند منتول، روغن نعناع و سایر ترکیباتی هستند که باعث می شوند دهان تازه و مطبوع به نظر برسد.

قرص های خوشبو کننده دهان به روش های مختلفی استفاده می شوند. برخی از آنها جویدنی، در حالی که برخی دیگر بایستس آنها را زیر زبان خود بگذارند تا در آنجا حل شوند. برخی از خوشبو کننده دهان نیز به صورت اسپری یا قطره موجود هستند.

درمان خانگی بوی بد دهان

در ادامه چند درمان خانگی برای رفع بوی بد دهان ارائه می شوند.

1- گلاب برای بوی بد دهان
گلاب یک ماده طبیعی با خواص متعددی است که یکی از آنها رفع بوی بد دهان است. گلاب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می تواند به کاهش رشد باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان کمک کند.

غرغره با آب گلاب دو بار در روز به مدت 30 ثانیه می تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند. برای این کار، کافی است یک قاشق غذاخوری گلاب را در یک لیوان آب گرم حل کنید.

2- غرغره با آب نمک
غرغره با آب نمک به مدت 30 ثانیه دو بار در روز می تواند به کاهش رشد باکتری ها و پاکسازی دهان کمک کند. برای تهیه آب نمک، یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید.

3- می توان از جعفری، که حاوی مقادیر زیادی کلروفیل است، برای رفع بوی بد دهان استفاده کرد. برای این کار، برگ های تازه جعفری بعد از هر وعده غذایی جویده شوند.

داروی گیاهی رفع بوی بد دهان

از جمله گیاهان دارویی که به از بین بردن بوی بد دهان کمک می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.
- نعنا
- جعفری
- زنجبیل
- چای سبز
در برخی موارد، بوی بد دهان ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند خشکی دهان، رفلاکس معده، بیماری‌های لثه یا سینوزیت است. در این موارد، درمان بیماری زمینه‌ای می‌تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند.

 

سوالات متداول در مورد بوی بد دهان  

1- بوی بد دهان نشانه چیست؟
بوی بد دهان ممکن است نشانه بیماری‌های دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه، خشکی دهان، عفونت لوزه، عفونت سینوس، یا زخم دهان باشد. همچنین می‌تواند نشانه بیماری‌های سایر اندام‌ها مانند بیماری‌های بیماری‌های کبدی، دیابت، یا مشکلات معده و روده باشد.

2- چگونه بوی بد دهان را از بین ببریم؟
برای از بین بردن بوی بد دهان، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. این کار شامل مسواک زدن دو بار در روز، استفاده از نخ دندان یک بار در روز، و استفاده از دهانشویه روزانه است. همچنین باید علت بوی بد دهان مشخص و درمان شود.

3- برای بوی بد دهان چه قرصی بخوریم؟
بسته به علت بوی بد دهان ممکن است قرص های خوشبو کننده دهان، قرص پروبیوتیک، قرص آنتی بیوتیک و یا مهارکننده ترشح اسید معده و یا قرص گیاهی تجویز شود.

4- چگونه بفهمیم بوی بد دهان از معده است؟
بوی بد دهان که با طعم ترشی در دهان همراه است، ممکن است نشانه مشکلات معده مانند رفلاکس معده یا بیماری‌های گوارشی باشد. در این صورت، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت بوی بد دهان مشخص شود.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم که به این سوالات پاسخ دهیم که علت بوی بد دهان چیست؟ و چگونه بوی بد دهان را برای همیشه از بین ببریم؟ 
درمان بوی بد دهان به علت آن بستگی دارد. در اکثر موارد، بوی بد دهان ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است که با رعایت نکات مطرح شده در متن مقاله بر طرف می شود. اگر بوی بد دهان با رعایت نکات بالا بهبود نیافت، به دندانپزشک یا پزشک مراجعه کنید.
همچنین، چندین قرص برای برطرف کردن بوی بد دهان معرفی کردیم. می توانید این محصولات را در داروخانه آنلاین داروکده بخرید. از مهمترین مزیت خرید محصولات سلامت محور غیردارویی از داروخانه آنلاین داروکده، داشتن تیم علمی متشکل از داروسازان و کارشناسان تغذیه است.
این تیم علمی هم محصولات را به خوبی می شناسند و هم با نیاز بیماران و مخاطبان آشنا هستند، بنابراین می توانند به صورت کاملا علمی و ایمن بهترین محصول را به کاربران معرفی کنند. علاوه بر این، بهترین روش مصرف را برای مشاهده بهترین اثر بخشی محصول ارائه کنند. این راهنمایی و خدمات کاملا رایگان است.

بنابراین، در صورتیکه همچنان برای رفع بوی بد دهان سوالی دارید یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، با ما در ارتباط باشید. همچنین، این مقاله را برای دوستانتون که از این مشکل رنج می برند ارسال کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )