معرفی 10 مکمل برتر در فیبرومیالژیا

معرفی 10 مکمل برتر در فیبرومیالژیا

با مطالعه این مقاله از مجله داروکده با مکمل هایی آشنا شوید که می توانند به کاهش علایم بیماری فیبرومیالژی کمک کنند.

مرجان رمضان

نویسنده: مرجان رمضان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

07 بهمن 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

07 بهمن 1399

10K

eye icon

معرفی 10 مکمل برتر در فیبرومیالژیا

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • فیبرومیالژیا چیست؟
  • مکمل های توصیه شده در بیماران فیبرومیالژیا
  • درمان گیاهی بیماری فیبرومیالژیا
  • داروهای فیبرومیالژیا
  • عوارض جانبی

فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا جز بیماری‌هایی است که کمتر درباره آن اطلاع‌رسانی شده است. این بیماری یک اختلال مزمن با علائم خستگی زیاد، اختلالات خواب، مشکل در تمرکز و حافظه و دردهای پراکنده در بدن است. این دردها معمولاً مفصلی و عضلانی بوده و گاهی وقت ها عود کرده و گاهی فروکش می کنند. یکی از نشانه‌های بارز بیماری فیبرومیالژیا، وجود درد در نقاط حساس می باشد. نقاط حساس عمدتا در بافت های نرم مانند ماهیچه‌ها وجود دارد و احتمال وقوع درد در آن‌ها بیشتر از سایر نواحی است.

دلیل این بیماری هنوز کاملاً مشخص نیست، اما پزشکان حدس می زنند در این بیماری در مسیر درک درد افراد اختلال وجود دارد. دلیل این بیماری هرچه باشد، درمان قطعی برای آن وجود ندارد و تمام راهکارهای درمانی که در حال حاضر وجود دارند، فقط برای کاهش علائم آن هستند که عبارتند از: دارو درمانی، تغییرات سبک زندگی و استفاده از ماساژ و آروماتوتراپی. در این باره نقش برخی از گیاهان و مکمل ها نیز مطرح شده است که در این قسمت از مجله داروکده به آنها پرداخته می شود. 

مکمل های توصیه شده در بیماران فیبرومیالژیا

1) کوآنزیم کیوتن

کوآنزیم کیوتن یا یوبیکینون ترکیبی شبه ویتامینی و محلول در چربی است که عملکردهای متعددی دارد. یکی از کارهای عمده آن تبدیل کربوهیدرات و چربی در بدن به انرژی مورد نیاز در عضلات است. این ترکیب همچنین عملکرد آنتی اکسیدانی دارد و از بدن در برابر عوامل آسیب زا محافظت می نماید. مطالعات نشان داده اند که دریافت روزانه 100 تا 400 میلی گرم کوآنزیم کیوتن به مدت 40 روز تا 3 ماه، توانسته خستگی شدید ناشی از فیبرومیالژیا را کاهش دهد.

2) ملاتونین

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که در غده پینه آل مغز تولید می شود.  این هورمون می تواند با تنظیم چرخه خواب می تواند به بهبود کیفیت خواب و کاهش خستگی مفرط کمک کند. این هورمون به صورت سنتتیک نیز تهیه شده و به صورت مکمل عرضه می شود. دوز پیشنهادی استفاده از قرص ملاتونین از 0.3 تا 5 میلی گرم در روز متغیر است.

3) استیل ال-کارنیتین

استیل ال-کارنیتین به طور طبیعی نیز در بدن تولید می شود. مطالعه ای نشان داد که این ماده با دوز 1500 میلی گرم به مدت 12 هفته می تواند درد و افسردگی را در افراد با فیبرومیالژیا کاهش دهد. البته محققان در این زمینه اشاره کرده اند که مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

4) منیزیم

منیزیم در غذاهایی مانند بادام، تخمه کدو، شکلات تلخ و اسفناج و نیز به شکل مکمل منیزیم موجود است. منیزیم همیشه به عنوان درمان غیر دارویی با بیشترین پتانسیل برای فیبرومیالژیا در نظر گرفته شده است. مطالعه ای نشان داد که افراد با فیبرومیالژیا دچار کمبود منیزیم هستند. به علاوه، برخی محققان از اسپری موضعی منیزیم 400 میلی گرم به صورت دو بار در روز و به مدت یک ماه روی بازو و ساق پای افراد دچار فیبرومیالژیا استفاده نمایند. یافته ها حاوی نتایج مثبتی بود و علائم فیبرومیالژیا به طور کلی بهبود پیدا کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله (همه چیز درباره منیزیم) تالیف و ترجمه دکتر الهه عبدالهی مراجعه نمایید.

 

5) ویتامین D

حدوداً 40 درصد از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا، دچار کمبود ویتامین D هستند. به علاوه کمبود ویتامین D در بیماران فیبرومیالژیا با درد، افسردگی و اضطراب مرتبط است. مطالعات تایید کردند که درمان کمبود ویتامین D باعث کاهش علائم این بیماری می شود. بنابراین پیشنهاد می شود افراد مبتلا به فیبرومیالژیا که در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند حتماً آزمایش خون بدهند و اگر دچار کمبود این ویتامین بودند تحت نظر پزشک آن را درمان کنند. 

6) پروبیوتیک ها

شواهد روز افزون نشان می دهند افراد با فیبرومیالژیا فلور میکروبی روده متفاوتی از افراد عادی دارند و باعث مطرح شدن این فرضیه شده است که پروبیوتیک ها می توانند برای درمان فیبرومیالژیا مفید باشند. در مطالعه ای مصرف مکمل پروبیوتیک با چند گونه باکتریایی به مدت 7 هفته توانست ادراک و مخصوصاً توانایی تصمیم گیری را در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا بهبود بخشد.

7) آهن

برخی مطالعات نشان داد که ارتباط بالقوه ای بین فقر آهن و فیبرومیالژیا وجود دارد. دریافت مکمل آهن علائم فیبرومیالژیا، خستگی شدید و وضعیت آهن را در این بیماران بهبود بخشد.

درمان گیاهی بیماری فیبرومیالژیا

8) جینسنگ پاناکس

این گیاه که به جینسنگ کره ای، چینی یا آسیایی هم شهرت دارد، به صورت مکمل نیز در دسترس است. دوز توصیه شده آن معمولاً 200 تا 500 میلی گرم در روز است. مطالعه ای که بر روی جینسنگ پاناکس صورت گرفت، نشان داد این گیاه می تواند برای کاهش درد و نیز کاهش تعداد نقاط حساس به درد در فیبرومیالژیا مفید باشد. همچنین بر اساس این مطالعه، استفاده از جینسنگ و مکمل های حاوی گیاه جینسینگ می تواند به بهبود کیفیت خواب، کاهش خستگی مزمن و بهبود رضایت کلی از زندگی در افراد مبتلا به این بیماری موثر باشد.

9) علف چای یا سنت جونز ورت (St John's Wort)

این گیاه می تواند به بهبود حالات افسردگی در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کمک نماید. دوز توصیه شده آن 250 تا 300 میلی گرم دو بار در روز می باشد. البته در مصرف این گیاه باید حتماً این نکته را در نظر گرفت که با بسیاری از داروهای ضد افسردگی و نیز داروهای ضد بارداری تداخل دارد. پس اگر داروی خاصی مصرف می کنید قبل از مصرف مکمل های حاوی گیاه سنت جونز ورت حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

10) جلبک کلرلا

کلرلا پیرنوئید وزا نوعی جلبک آب های شیرین است که منبع مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین ها می باشد. مطالعات نشان داده اند افراد با فیبرومیالژیا که از قرص کلرلا به میزان 10 گرم به مدت 2 تا 3 ماه استفاده می کرده اند، به طور کلی علائم کمتری داشته و در نتیجه کیفیت زندگی آنها افزایش پیدا کرد.

داروهای فیبرومیالژیا

داروهای درمان فیبرومیالژیا با هدف تسکین علائم تجویز می شوند. معمولا برای درمان این بیماری، داروهایی ضد افسردگی، ضد درد و ضد تشنج تجویز می شود. این داروها در افزایش سطح انرژی و بهبود مشکلات خواب موثر هستند.

FDA سه دارو را برای درمان فیبرومیالژیا تایید کرده است: داروهای ضد افسردگی دولوکستین، میلناسیپران و داروی ضد تشنج پره گابالین.

اما پزشک ممکن است از داروها یا مکمل های دیگر نیز برای درمان فیبرومیالژیا استفاده کند.

عوارض جانبی

گیاهان و مکمل ها به راحتی در دسترس هستند اما نباید تصور کنید که دسترسی آسان به آنها به این معنی است که آنها کاملا بی خطر هستند. بسیاری از مکمل ها مانند سنت جونز ورت می توانند با طیف وسیعی از داروها تداخل ایجاد کنند. ملاتونین ممکن است در برخی افراد ایجاد سردرد کند. همچنین جینسینگ ممکن است در برخی افراد بی خوابی را تشدید کند، حتی اگر در برخی دیگر به کاهش بی خوابی کمک نماید. توصیه می شود قبل از تصمیم به مصرف هر گونه مکمل برای بهبود بیماری فیبرومیالژیا با پزشک مشورت نماید.

نتیجه گیری

بیماری فیبرومیالژیا می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، حتی کودکان، اما معمولا از میانسالی شروع می شود و با افزایش سن احتمال ابتلا به آن افزایش می یابد. سبک زندگی سالم همراه با مصرف داروها به افراد مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا در کاهش درد، بهبود خواب و کاهش خستگی کمک می‌کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )